اطلاعات ما از شروع غارنوردی در ایران ..

ناچیز می باشد . مسلماً در گذشته دور بودند که به طور انفرادی و یا تیمی به این کار اقدام می کردند. البته شاید به جنبه های ورزشی این رشته توجه نمی کردند و بیشتر دنبال منافع مادی منجمله کشف دفینه ها و گنجها بودند.رشته غارنوردی از سال ۱۳۲۴ به همت آقای منوجهر مهران و تعدادی از کوهنوردان باشگاه پیکار تهران و شیراز با بازدید از غار شاپور در نزدیکی شهر کازرون استان فارس آغاز گردید. ۵ ماه بعد با بازدید از غار مغان توسط مرحوم مهران و تعدادی از کوهنوردان تهرانی و مشهدی این کار ادامه می یابد و کوهنوردان باشگاه نیرو و راستی از سال ۱۳۲۶ به بعد، به بیشترین فعالیتها را انجام دادند. از دیگر هیئتهایی که د راین راه پیشقدم بودند را می توان از هیئت غارشناسان ایران در سال ۱۳۲۵ و تعدادی گروههای آزاد را نام برد. در حال حاضر اکثر گروههای کوهنوردی در کشور فعالیتهای زیادی را در زمینه غارنوردی و کشف غارهای جدید انجام می دهند. از جمله می توان به فعالیت غارنوردان در منطقه زاگرس اشاره کرد، مانند غارنوردی ۲ نفره (مرحوم غدیر یزدانی و محمد نوری) در غار عمیق پراو و کشف غارهایی همچون قوری قلعه و غیره…
با توجه به دارا بودن زمینه های لازم این رشته در کشور ایران، گروههای خارجی که عموماً فرانسوی و یا انگلیسی بودند از سالهای ۱۹۷۱ تاکنون یعنی ۱۳۷۵ در ایران فعالیتهایی انجام داده اند تا بتوان رکوردهای تازه ای در قاره آسیا بجا بگذارند، این مطالب شرح مختصر و مفیدی بود از تاریخچه غارنوردی در ایران که اساتید و مربیان عزیز با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیری از تحریف اطلاعات کمال دقت را در این زمینه انجام دهند.
همانطور که در هر زمان بخواهد فخر بفروشد و به فرهنگ و تمدن خود تکیه می زند و به آن می بالد ما نیز باید فرهنگ غارنوردی و حفظ و حراست از این پدیدۀ خدادادی و زیبا را به دیگران بیاموزیم تا خدای نکرده این طبیعت زیبا به دست نابخردان خراب و از بین نرود، با شکسته شدن هر استالاگمیت در درجه اول شناسنامه زمین شناسی و کانی شناسی غار را از بین می بریم و با ریختن زباله و رنگ پاشی بر در و دیوار غارها طبیعت زیبا و بکر آن را خراب می نماییم پس این نکته چه از نظر اخلاقی و چه از نظر تخصصی بسیار حائز اهمیت می باشد.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.