دوچرخه سواری ورزشی مهم برای همه

دوچرخه سواری ورزشی مهم برای همه
دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزش‌ها است که متاسفانه این روزها در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.این ورزش به غیر از تأثیرات مستقیم برروی سلامتی انسان همچنین فواید زیست محیطی را به همراه دارد که باعث سلامتی بیشتر جامعه در دراز مدت می‌شود.

به نظر می‌رسد که دوچرخه – این وسیله نقلیه کلاسیک – در کشورهای پیشرفته و مدرن کاربرد بیشتری دارد تا در کشورهایی نه کاملاً پیشرفته نظیر ایران. برای مثال در اکثر کشورهای اروپایی دوچرخه دارای ارزشی مثل یک ماشین سواری (و حتی بیشتر) است. در این کشورها برخی از دوچرخه‌ها (نسبت به مدل و کارایی‌شان) گاها از خودروهای مدل بالا نیز گرانترند.

این ارزش به دلیل قابلیت‌هایی نظیر حمل و نقل آسان، ورزش آسان و بی ضرر بودن برای محیط زیست است. دوچرخه سواری همیشه به عنوان ورزشی ساده برای تمام سنین پیشنهاد می‌شود. این ورزش می‌تواند هم سبک انجام شود و هم سنگین. برای انجام ورزش دوچرخه سواری لازم نیست که شخص مثلا تمرین‌هایی خاص را انجام دهد یا موقعیت فیزیکی آن از شرایطی خاص برخوردار باشد. در این ورزش بیشتر عضلات پاها در حرکت خواهند بود که این عمل باعث بالابردن استقامت بدن می‌شود البته کمر و سیستم تنفسی انسان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

انواع دوچرخه

تا به حال انواع مختلفی از دوچرخه ارایه شده است که البته دو نوع مهم آن، نوع کراس (Cross) و کوهستان (Mountain) هستند. نوع دیگری که طرفدار زیادی هم دارد نوع BMX است که البته این نوع معمولا برای تفریحات نظیر حرکات نمایشی استفاده می‌شود. به هر حال اگر شما این وسیله را برای ورزش روزانه یا وسیله‌ای نقلیه انتخاب می‌کنید، بهتر است نسبت به کارایی خود یکی از دو نوع کراس یا کوهستان را برگزینید.

 نوع کراس یا به قول خودمان کورسی، نوعی است که برای جاده یا مسیرهای صاف استفاده می‌شود. کراس معمولا دارای چرخه‌های نازک و بدنه ای سبک است. استفاده از نوع کراس باعث می‌شود تا نیروی کمتری صرف حرکت گردد. از کراس معمولا برای شتاب بیشتر استفاده می‌شود. فرمان کراس که معمولا شکلی رو به پایین دارد در دو حالت قابل هدایت است. این قابلیت باعث می‌شود تا راننده در دوحالت – نسبت به شتاب لازمه – دوچرخه را براند البته بعضی از مدلهای کراس دارای فرمانی صاف هستند. اما نوع دیگر یعنی کوهستان معمولا برای مسیرهای کوهستانی و پر فراز و نشیب استفاده می‌شود. این نوع دوچرخه معمولا دارای لاستیک هایی پهن و بدنه ای مستحکم است، که این موضوع به دلیل بالابردن استقامت در مسیرهای کوهستانی و غیر صاف می‌باشد.فرمان نوع کوهستان نیز معمولا صاف یا دارای شاخکهای رو به بالا ( یا پایین) است که این موضوع باعث کنترل دوچرخه در دوحالت عادی و استقامتی می‌شود.

البته نوع دیگری از دوچرخه نیز وجود دارد که اصطلاحا به آن نوع شهری گفته می‌شود.این نوع دوچرخه، تقریباً دارای خصوصیاتی بین کراس و کوهستان است. نوع شهری معمولا برای استفاده در شهر و جنگل کاربرد دارد.

انتخاب نوع دوچرخه بستگی به کارایی و علاقه شما دارد. برای مثال اگر می‌خواهید برای مسابقه‌های سرعتی دوچرخه سواری کنید، نوع کراس پیشنهاد می‌شود. یا اگر می‌خواهید استفاده روزمره از این نوع دوچرخه داشته باشید و مثلا سرکار رفته یا هر از گاهی به بیرون از شهر نیز بروید پیشنهاد ما دوچرخه نوع کوهستان یا شهری است .

ایمنی

توجه داشته باشید که یکی از مسائل مهم در این ورزش، ایمنی آن است. سعی کنید به هنگام دوچرخه سواری در هر حال از وسایل ایمنی آن مثل کلاه، زانو بند و آرنجبند استفاده کنید.اگر از زانو بند و آرنجبند به دلایلی نمی‌توانید استفاده کنید، حداقل خود را به کلاه ایمنی دوچرخه سواری مجهز کنید البته در مسابقه‌ها یا دوچرخه سواری در کوهستان استفاده از تمامی تجهیزات ایمنی الزامی است . اگر در شهر دوچرخه سواری می‌کنید، سعی کنید که در مسیرهای مشخص شده برای دوچرخه برانید. اگر چه در کشور ما این مسیرها معمولا کم بوده یا اصلا وجود ندارند. دوچرخه خود را هر از گاهی کنترل بدنه ای یا به اصطلاح آچارکشی کنید. از لاستیکهای خود مطمئن باشید و بادهای تیوپ را همیشه کنترل کنید.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.