شهرستان بیضا از شمال تا شرق با شهرستان مرودشت، از جنوب شرقی با شهرستان زرقان، از جنوب با شهرستان شیراز و از غرب با شهرستان سپیدان همسایه است.از کوه های شهرستان بیضا می توان کوه پلنگی ۲۹۰۵ متر ، کوه پنج کرته ۲۷۵۲ متر ، کوه مال امیر ۲۴۰۲ متر ، کوه سنگ پهن ۲۳۹۱ متر ،کوه قباله ۱۸۸۸ متر نام برد.
برای روز جمعه ۱۹ آذرماه برنامه صعود به قله پلنگی از مسیر دالین که مصادف با روز جهانی کوهستان هم بود در نظر گرفته شد .
ساعت ۶:۱۰ صبح در میدان معلم بارعایت پروتکل های بهداشتی با یک میدل باس و یک خودرو شخصی با تعداد ۱۹ نفر به سمت روستای دالین حرکت کردیم .
ساعت ۷:۳۰به روستای دالین رسیدیم ‌‌قبل از پاسگاه دالین یک جاده خاکی بود که ادامه دادیم وبه سمت راست پیچیدیم و ۵دقیقه بعد به محل پارک خودروها رسیدیم و پیاده شدیم و یک ربع بدن خودگرم کردیم و ساعت ۸صبح پیمایش را شروع کردیم.در مسیر خاکی در دو طرف زباله های زیادی متاسفانه دیده میشد .
در جاده خاکی به اولین دره که سمت چپ واقع میشد مسیر خود را تغییر دادیم. در اوایل مسیر درختان بلوط ایرانی و‌بادام کوهی دیده میشد . هرچه به سمت جلو میرفتیم پوشش گیاهی بیشتر میشد . ابتدای مسیر پاکوب مشخصی داشت.
یکی از همنوردان پوشش گیاهی منطقه را توضیح دادند که شامل بلوط ایرانی،بادام کوهی میوه آن الوک،درخت کهکوم شیرازی،درخت ارژن وگون پنبه ای یا برگ بوی زاگرسی می باشد و بیان کردند از میوه بلوط در بعضی مناطق کهگیلویه و بویراحمد که آشنایی دیرینه با خواص این میوه دارند بعد طی مراحلی نان درست می‌کنند.
مسیر را ادامه دادیم.
ساعت ۹:۲۰صبح قبل از حرکت به صعود، بین تعدادی از درختان بلوط دل انگیز ،طبیعت بِکر و زیبا به مدت ۳۰ دقیقه جهت صرف صبحانه توقف کردیم.در طول مسیر پوشش گیاهی بسیار زیبا بود . ماریبیوم و گون برگ بویی زاگرسی دیده میشد و گیاهانی علفی زردرنگ که در فصل پاییز با وزش باد زیبایی خود را نشان میدادند.
چند بار در طول مسیر برای نوشیدن آب توقف کردیم و نفسی تازه کردیم و یکی از دوستان نحوه کار با باتون توضیح دادند و سرپرست برنامه بحث دلچسب طبیعت و کوهستان و ارزش کوه و لزوم آموزش کوهنوردان را باز کردند.
ساعت ۱۱:۳۰صبح در ارتفاع ۲۷۶۰ با گذراندن ۵ کیلومتر پیمایش ،روبرو قله پلنگی ایستاده بودیم سمت چپ قله رُنج و برم فیروز زیبا دیده میشد.
همنوردان در طول مسیر در مورد پوشش گیاهی و خواص آن گفتگو می‌کردند که بحث مفیدی بود.
ساعت ۱۲:۳۰ ظهر قله پلنگی را صعود کردیم به ارتفاع ۲۹۰۵متر و مقدار پیمایش ۶۵۲۰ . سرود ای ایران را با هم خواندیم و با شادمانی عکس های تکی و دسته جمعی گرفتیم .
ساعت ۱ظهر همان مسیر صعود را جهت فرود طی کردیم و ساعت ۱۴:۲۰دقیقه زیر درختان بلوط برای ناهار توقف کردیم و ساعت ۱۵ مسیر دره ادامه دادیم و ساعت ۱۶:۱۵ به محل پارک خودروها رسیدیم و سوار خودرو شدیم و همگی با سلامت کامل ساعت ۱۷:۵۰دقیقه عصر در میدان معلم این برنامه صعود دلچسب قله پلنگی را به پایان رساندیم.
لازم به توضیح هست که این قله از دو مسیر امکان صعود دارد:
۱.مسیر روستای شهید آباد و پیمایش کل خط الراس کوه پلنگی و رسیدن به قله اصلی
۲. مسیر پیمایش از روستای دالین و صعود به قله اصلی کوه پلنگی . این مسیر کوتاه تر و تا قله حدود ۶ کیلومتر پیمایش دارد.
با سپاس از سرپرست برنامه و کلیه همنوردان و دوستان که یک روز پرنشاط در کوهستان را رقم زدند.