باشگاه کوهنوردی ردپا در کنار برنامه‌های کوهپیمایی، کوهنوردی و تمرینات آمادگی جسمانی که به صورت هفتگی برگزار می‌کند؛ برنامه‌های فرهنگی نیز برای تجدید روحیه و همدلی بیشتر اعضا برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.
بازدید نیم روزه از نقش‌ رستم و نقش رجب؛ به عنوان آثاری که تاریخ باشکوه ایران باستان را به تصویر می‌کشد از جمله این برنامه‌ها بود که صبح امروز یکشنبه ۲ آبان ماه همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) برگزار شد.
شروع حرکت این برنامه ساعت ۷ صبح از میدان معلم بود که در ادامه مسیر نیز تعدادی از اعضا با خودروهای شخصی و همراه با خانواده خود به تیم پیوستند.
پس از طی مسافتی حدود ساعت ۸ صبح صبحانه در فضای دل‌انگیز پارک جنگلی زرقان در فضایی صمیمی و دوستانه صرف و حرکت به سمت مرودشت برای بازدید از نقش رستم و نقش رجب آغاز شد‌.
با رسیدن به این نقش‌نگاره‌های زیبا که شکوه ایران باستان را جلوه‌گری می‌کند، هر خانواده بلیط ورود را تهیه کرده و پس از ورود به محوطه جناب آقای محرابی به توضیحاتی مبسوط و مفید و کاربردی پیرامون این نقش نگاره‌ها پرداخت.
بر این اساس نقش رستم متشکل از چندین نقش نگاره است که شامل تاج‌گذاری نرسی از پادشاهان ساسانی، پیروزی بهرام دوم بر دو دشمن که با خط باریکی از هم جدا شدند، آرامگاه داریوش بزرگ، نقش پیروزی شاپور بر امپراطوران رومی است که صحنه پیروزی شاپور بر رومیان از باشکوهترین نقش برجسته‌های نقش رستم است.
آرامگاه اردشیر اول، آرامگاه داریوش دوم، نبرد شاپور دوم، کعبه اسرارآمیز زرتشت و نقش بهرام دوم و خانواده‌اش از دیگر نقوشی است که در این محوطه بر دیواره سنگ نقش شده است و آخرین نقش نگاره نیز متعلق به تاجگذاری اردشیر اول بنیانگذار دولت ساسانی بود.
پس از اینکه اعضای چند دقیقه‌ای در زیر سایه آلاچیق محوطه استراحت کردند و عکس‌های یادگاری خود را با این نقوش زیبا گرفتند راهی نقش رجب شدیم.
در نقش رجب نیز ۳ نقش نگاره از زمان ساسانیان قرار دارد که نکته بارز در این نقش نگاره حضور بانوان در دربار ساسانی بوده است و با توضیحات آقای محرابی اعضای باشگاه اطلاعاتی از آنچه در آن زمان گذشته به دست آوردند.
در پایان نیز حرکت به سمت شیراز بود که آقای رضایی یکی از اعضای تیم دیگران را به بستنی دعوت کرد که این برنامه را بسیار خاطره‌انگیز کرد.

✍ گزارش : خانم زارع


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.