باشگاه کوهنوردی ردپا

مختصات قله :
۲۸˚ ۵۶′ ۱۵.۳″ N 52° ۵۲′ ۴۴.۰″ E

شرح گزارش :
رشته کوه سپیدار به طول۷۷ کیلومتر و عرض۷ تا ۱۰ کیلومتر یکی از بلندترین رشته کوههای استان فارس میباشد. این رشته کوه از شمال روستای زنجیران از توابع کوار به طرف جنوب شرق تا شمال روستای گنگ از توابع میمند کشیده شده و از آنجا بسوی غرب تا روستای تادوان از توابع خفر ادامه می یابد. رشته کوه سپیدار از قلل بسیاری که ارتفاع اکثر آنها بالای ۳۰۰۰ متر است تشکیل شده است، قله های بلند آن نیمی از سال پوشیده از برف میباشند، از ذوب شدن این برفها سفره های زیر زمینی منطقه فرمشکان کوار و خفر تغذیه می شوند.
در تمام دره های زیبای این کوهستان چشمه های کوچک و بزرگی جریان دارد و در کنار فضای جنگلی این کوهستان حیات وحش بسیار زیبا و دل انگیزی بوجود اورده اند.
تنوع جنگلی در کوه سپیدار آنقدر زیاد است که آن را به عروس کوههای فارس مشهور کرده است. تنها راه ماشینی این کوه از طرف میمند و در کنار روستای تنگ ریز میباشد.
صعود به قله سپیدار :
صبح روز پنج شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در ساعت ۵:۱۰بعد از انجام تست تب سنجی وتست اکسیژن خون به اتفاق ۸ نفر از اعضا باشگاه با یک دستگاه مینی بوس عازم بخش میمند شدیم.
در ساعت ۵:۴۴ بعد از گذشتن از پلیس راه شیراز _فسا راهی جاده شدیم و در ساعت ۶:۵۲ به دوراهی فیروز آباد و میمند رسیدیم و وارد جاده میمند شدیم .درساعت ۷:۱۰ به روستای تنگ ریز که یکی از روستاهای پایه کوه و مسیر صعود بود رسیدیم .
۵ نفر از اعضای هیات کوهنوردی فیروزآباد به همراه آقای اصلاحی ریاست آن هیات ، جهت همراهی در این برنامه به ما ملحق شدند و به اتفاق با مینی بوس و سواری راهی شدیم .بخشی از جاده خاکی با یک دستگاه نیسان پیموده شد.
شروع پیمایش با گرم کردن و معرفی اعضا آغاز کردیم.
در طول مسیر گیاهانی همچون گون ،خاربلک و درختان بنه و بادام کوهی بچشم میخورد.ساعت۸:۵۷ به صرف صبحانه پرداختیم. ساعت ۹:۲۵ حرکت به سمت قله را ادامه دادیم.در کنار تمام زیبایی های مسیرردپایی مشاهده کردیم که به نظر می رسید ردپای پلنگ های موجود در آن منطقه باشد. جانوران آن منطقه شامل خرس، پلنگ،افعی، عقرب وسمندر میباشد.
سرانجام در ساعت ۱۱:۴۹با نمایان شدن دو نماد زیبا و دیدنی قله که شامل دو سنگچین مرتفع و برج مانند بود، با در دست گرفتن پرچم مقدس میهن عزیزمان و سردادن سرود ملی کشورمان در یک خط منظم این چکاد زیبا و دیدنی وبا صلابت را فتح کردیم .
پس از گرفتن عکسهای زیبای دسته جمعی و تکی در ساعت ۱۲:۳۶دقیقه مسیر فرود را آغاز کردیم.در طول مسیر برگشت گلسنگ های زیبا و رنگارنگ و لاله های واژگون همچنان جلوه نمایی می کرد و مسیر برگشت همچون مسیر رفت دارای شیب ملایم و پستی و بلندی های متعدد بود.در طول مسیر شاهد سمندر و عقرب بودیم .سرانجام ساعت ۱۵:۲۴ پس از سرد کردن سوار بر مینی بوس شدیم و ناهار را به اتفاق ساعت ۱۵:۴۵ در یکی از باغهای گل زیبای میمند صرف کردیم و پس از قدم زدن در باغ و عکس گرفتن سوار بر مینی بوس شدیم و پس از خرید عرقیات از شهر میمند و خدا حافظی و قدردانی از هیات کوهنوردی فیروزآباد، حرکت به سمت شیراز را در ساعت ۱۷:۳۷آغاز کردیم.در پلیس راه پل فسا به لطف یکی از همنوردان دسته جمعی بستنی خوردیم و سرانجام در ساعت۱۹:۱۵ وارد شیراز شدیم و ۱۹:۴۰ به میدان معلم رسیدیم و یک روز پرخاطره و بیادماندنی با همنوردان خوب و صمیمی باشگاه ردپا رقم خورد.

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.