گذری بر منطقه حفاظت شده میان جنگل فسا:
این منطقه وسیع شکار ممنوع در ۹۰ کیلومتری جاده شیراز – فسا و در شمال غربی شهرستان فسا واقع گردیده است. این منطقه از شرق و شمال به جاده ارتباطی فسا ـ شیراز از غرب به راه ارتباطی خانه کهدان (خاوران) به نظر‌آباد و حسین‌آباد و سرانجام به مومن آباد و از جنوب به شهرستان فسا و خاوران (خانه کهدان) محدود می شود. تمامی این عرصه در محدوده استان فارس قرار دارد.

به لحاظ ویژگی های توپوگرافی ،منطقه حفاظت شده میان جنگل فسا عرصه ای کوهستانی است و چهره این منطقه در بخش های وسیعی از این پهنه به طور کامل کوهستانی می باشد. این منطقه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می گردد. دربخش غربی اغلب کوهها و کوهپایه ها و در قسمت شرقی تپه ها، تپه ماهورها و دشت های نسبتا کوچک قرارگرفته است. دو رشته کوه اصلی منطقه عبارتند از کوه میانجنگل با ارتفاع ۲۷۹۰ مترو و کوه سیاه با ارتفاع ۲۸۵۲ متر. این دورشته کوه که به طور موازی با یکدیگر قرارگرفته اند از شمال به جنوب امتداد یافته و به تدریج به سمت جنوب فاصله این دو رشته کوه از یکدیگر بیشتر می شود. در انتهای جنوبی کوه سیاه رشته کوه دیگری بنام کوه بره با ارتفاع ۲۵۷۷ متر از غرب به شرق امتداد یافته و انتهای کوه سیاه و میانجنگل را به یکدیگر وصل می کند. حدفاصل این سه رشته کوه به دره قشقه (لای تاریک) مشهور است.

اقلیم منطقه حفاظت شده میان جنگل فسا از نوع نیمه خشک سرد می باشد و عمده سیستمهایی که این منطقه را تحت تاثیر قرار می دهند نظیر اکثر مناطق کشور منشاء غربی داشته است. ۹۳ درصد بارندگی ها در شش ماه دوم سال مشاهده می شود و بیشترین بارندگی ها در ماه های دی و اسفند اتفاق می افتد. متوسط بارندگی کل منطقه حدود ۳۵۲ میلیمتر برآورد گردیده است.
گذری بر کوه سیاه :
این کوه بلندترین ارتفاعات شهرستان سروستان را در خود جای داده است . رشته کوهی با قلل مرتفع که از مشهورترین قله ها میتوان به قله قلات شاهی و قله غمپ اشاره کرد.
چشمه های متعددی همچون چشمه آب آسمانی، چشمه آب موردی ، چشمه آب گل سوز ، چشمه غمپ تزنگ در این کوهستان دیده میشود.
به لحاظ پوشش جانوری غنی بوده و حیوانات گرگ، روباه ، خرگوش ، پلنگ ، گراز ، کل ، بز ، میش در آن زیست می کنند. پرندگانی همچون هوبره ، کبک ، تیهو ، عقاب، شاهین، کلاغ سیاه نیز در آن دیده میشود.
پوشش گیاهی شامل درختان کهکم ، بنه، ارژن ، سرو کوهی و گیاهان گون ، کتیرا، انغوزه و کومه است.
گزارش صعود باشگاه کوهنوردی ردپا به قله قلات شاهی کوه سیاه:
جمعه ۵ دیماه ۱۳۹۹ پس از اندازه گیری اکسیژن و سنجش میزان تب ساعت ۵/۳۵ صبح با یک دستگاه مینی بوس و تعداد ۷ نفر از اعضای باشگاه از شیراز به مقصد سروستان حرکت کردیم ساعت ۷ صبح به سروستان رسیدیم. و سپس با همراهی راهنمای گروه جناب آقای ثابت و آقای طهماسبی رهسپار قله سیاه کوه شدیم. پس از طی مسافت ۵ کیلومتر جاده خاکی با کامیون خاور از محیط بانی منطقه به پای کوه رسیدیم. ساعت ۸/۱۰ پیمایش خود را آغاز نمودیم. ساعت ۹ اعضای گروه در کنار چشمه موردی به خوردن صبحانه مشغول شدند. پس از صرف صبحانه راهی قله شدیم. در این روزهای خاکستری که سایه ای از همه سو جهان را با دست های استخوانی اش مچاله کرده است چگونه می توان از دیدن این همه طراوت و تازگی چشم پوشید. برف همه جا را سفید پوش کرده بود.
آری تنها سفیدی که از سرما سیاه نشده بود برف بود.
ابرها پاورچین پاورچین می‌رفتند گویی به اندازه کافی خستگی در کرده بودند. ریزال های مسیر را طی کردیم و سرانجام پس از عبور از این طبیعت چشم نواز ساعت ۱۳/۳۰ به قله قلات شاهی رسیدیم. قله ای با قامت ۲۸۲۴ متر. حال بماند از خوشحالی بچه ها که با گرفتن عکس می خواستند قله را در قاب گوشی اشان جا دهند. پس از گرفتن عکس و خواندن سرود ای ایران از دیار قله به سوی پایین دست رهنمون شدیم.پس از طی مسافت ۱۱ کیلومتر ساعت ۱۷/۳۰ به پایین نقطه سیاه کوه رسیدیم.واز انجا مجددا با کامیون خاور جاده خاکی را طی کردیم . تا به محیط بانی منطقه رسیدیم و سوار مینی بوس شدیم. پس از خدا حافظی با آقای ثابت بچه ها با خریدن دوغ لذیذ سروستان٬ راهی شیراز شدیم. و راس ساعت ۱۹/۳۰به شیراز رسیدیم.