گزارش صعود به قله یخچال بلندترین قله استان همدان ۱۴ تا ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
صبح روز چهارشنبه ۹۹/۳/۱۴ ساعت ۶:۱۵ با یک دستگاه مینی بوس اویکو به همراه هفت نفر از همنوردان از میدان معلم شهر شیراز به مقصد همدان به راه افتادیم. صبحانه را در مینی بوس صرف کرده و ساعت ۱۳:۳۰ در کنار راهداری اصفهان برای صرف ناهار توقف کردیم. ساعت ۱۴:۳۰ مجددا به مسیر خود ادامه دادیم. از استان مرکزی گذشتیم و ساعت ۲۲ به شهر همدان رسیدیم و به طرف اقامتگاهی که از قبل هماهنگ شده بود رفتیم. پس از صرف شام کوله های صعود را آماده کرده و ساعت ۱۲ شب به استراحت پرداختیم.
روز پنج شنبه ۹۹/۳/۱۵ ساعت ۵ صبح بیدار شدیم، صبحانه ای سبک خوردیم و ساعت ۶:۱۵ با مینی بوس به سمت روستای دره مرادبیگ حرکت کردیم. بخشی ازمسیر تا خانه ییلاقی با نیسان طی شد که حدود نیم ساعت راه است و اکثر کوهنوردان این مسیر را سوار نیسان می شوند که انرژی خود را برای صعود به قله ذخیره کنند. روستای دره مرادبیگ یک روستای بسیار سرسبز و خوش آب و هواست با کوچه باغهای زیبا که مردم همدان را برای پیاده روی و ورزش به سمت خود می کشاند. آنها تا خانه ییلاقی پیاده روی کرده و پس از رسیدن به آنجا در کنار چشمه های جوشان به استراحت می پردازند.
ساعت ۷:۱۵ به خانه ییلاقی رسیدیم. برای گرم کردن بدن، حرکات کششی انجام دادیم و پس از گرفتن چند عکس از فضای سرسبز و دل انگیز و گاوهای شیرافشان که بر روی سینه تپه ها آرمیده بودند صعود خود را در ساعت ۷:۳۵ شروع کردیم. دره ای طولانی و بسیار زیبا و سرسبز که از هر گوشه اش چشمه ای فوران می کرد و رودخانه ای خروشان با آبی بسیار زلال که از یخچال های بالا سرچشمه گرفته بود و پایین دست را به دشتی سرسبز و خرم تبدیل کرده بود. پس از گذشتن از سبزه ها و گلهای چشم نواز وارد شیب سنگی کوه شدیم که ما را به سمت پناهگاه می برد. دمای هوا بین ۲۷ تا ۳۰ درجه و وزش باد زیر ۴۰ کیلومتر بود.
پس از چند توقف کوتاه در ساعت ۱۰:۳۰ به پناهگاه قله ی یخچال رسیدیم. ساختمانی بسیار زیبا و مجهز برای استراحت کوهنوردان. بعضی از کوهنوردان، شب را در پناهگاه مانده بودند تا صبح زود به قله صعود کنند. در پناهگاه عکس گرفتیم و استراحت کردیم و در ساعت ۱۰:۴۵ به سمت قله ی یخچال حرکت کردیم. برف هایی که از زمستان های طولانی در سالهای متمادی به جا مانده بودند یخچال های بسیار زیبایی درست کرده بودند که حقیقتا باعث مسرت خاطر می شد. در مسیر قله از سه یخچال گذشتیم و بالاخره در ساعت ۱۲ ظهر به قله رسیدیم. گروهی از کرمانشاه  همزمان با ما به قله رسیدند . باد نسبتا شدیدی در قله می وزید که کلاه و دیگر وسایل کوهنوردان را به اطراف پرتاب می کرد. به همین دلیل به سرعت چند عکس گروهی و انفرادی گرفتیم و در ساعت ۱۲:۲۰ به سمت پناهگاه حرکت کردیم.
ساعت ۱۳:۱۰ به پناهگاه رسیدیم  در آنجا ناهار خورده و پس از کمی استراحت در ساعت ۱۴:۱۰ فرود را آغاز کردیم و با هماهنگی که در انتهای مسیر با راننده نیسان انجام داده بودیم همزمان با هم در ساعت ۱۶:۲۰ به خانه ییلاقی رسیدیم. سوار نیسان شده و پس از نیم ساعت به ابتدای دره مرادبیگ رسیده و صعود ما به سلامتی به پایان رسید.
سوار مینی بوس شده و به اقامتگاه بازگشتیم. پس از استراحت، یک گردش کوتاه در شهر همدان داشتیم. به دلیل تعطیلی ۱۵ خرداد، از بیرون از مقبره بابا طاهر عریان و همچنین بیرون از شهر باستانی هگمتانه، عکس گرفته و گشتی هم در بازار سنتی شهر زدیم و پس از خرید خوراکی های مخصوص همدان مثل کماج و انگشت پیچ برای صرف شام به یکی از رستوران های همدان رفتیم.
روز جمعه ۱۶ خرداد پس از صرف صبحانه و جمع آوری وسایل، در ساعت ۷:۴۵ سوار مینی بوس شده و به سمت شیراز حرکت کردیم. در ساعت ۱۳ ناهار را در یکی از رستوران های شهر دلیجان صرف کردیم و مسیر را به سمت شیراز ادامه دادیم. در ساعت ۱۲ شب مینی بوس به میدان معلم رسید و همنوردان در سلامت کامل از یکدیگر خداحافظی کردند.
گزارش: مژگان باقری

نکته قابل ذکر در این سفر، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به دلیل جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طرف تمامی اعضا بود.

یک دیدگاه برای “صعود به قله یخچال همدان”