صبح روز جمعه دوم اسفند هفت نفر از همنوردان باشگاه کوهنوردی و صعود های ورزشی ردپا راس ساعت هفت صبح در محل تجمع همیشگی یعنی میدان معلم شیراز جمع شدند و با دو خودرو شخصی اعضای باشگاه به سمت کوار حرکت کردند. ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه به شهر کوار رسیدیم در آنجا آقای چراغی از هیئت کوهنوردی کوار منتظر ما بود و برای راهنمایی ما حرکت کرد. از شهر خارج شده و به سمت جاده فیروزآباد حرکت کردیم. در ابتدای جاده، اولین دوربرگردان دور زدیم و به سمت روستای فرمشگان که در سمت چپ بود حرکت کردیم از جاده فرعی فرمشگان به روستای علی آباد و سپس روستای هکوان و روستای خرمایی رسیدیم آنجا مرقد امام زاده شاه غیب بود در کنار امام زاده ایستادیم و مسیر را بررسی کردیم، و چون قرار بود از مسیر جدید یعنی دره شنی برویم، برگشتیم و از روستای هکوان به سمت راست حرکت کردیم جاده خاکی بود و حدود دو کیلومتر طی مسیر کردیم تا به ابتدای دره رسیدیم ساعت هشت و پنجاه دقیقه بود. از ماشین پیاده شدیم، وسایل مان را برداشته و به سمت دره حرکت کردیم. برای رسیدن به دره باید از باغی تازه تاسیس که در آن درختان انجیر کاشته شده بود عبور می کردیم. ساعت نه و یازده دقیقه از کنار منبع آبی که در کنار باغ بود گذشتیم و وارد دره شنی شدیم هوا بوی بهار می داد و سبزه ها و علف ها مسیر را فرش کرده بودند. از کنار دره کمی به سمت یال حرکت کردیم و مسیر را ادامه دادیم شکوفه درختان زیبای ارژن خستگی را از دل هر تازه واردی بیرون می کرد و پرندگان با آواز خوش به استقبال مان آمده بودند. بعد از طی کمی مسافت ساعت ده و نیم برای خوردن صبحانه در کنار تخته سنگی نشستیم. پس از صبحانه مختصر دوباره به راه ادامه دادیم در میان جنگلی از درختان بادام کوهی، ارژن و پسته کوهی یا بنه در انتهای دره به سمت یال سمت چپ حرکت کردیم در ارتفاع هنوز برف های زمستانی وجود داشت و البته عبور از روی این برف ها لذت مضاعفی به برنامه می داد از یال کوه بالا رفته و به دره سمت چپ که به دره آب گلک بود رفتیم این دره هم مانند دره شنی پر از درختان و شکوفه های رنگارنگ بهاری بود. پس از گذشت مقداری از مسیر و عبور از یک مسیر کوتاه که دست به سنگ کوچکی داشت به یک چشمه آب رسیدیم. در کنار چشمه حوض زیبایی هم درست کرده بودند و ساعت سه در کنار این چشمه نشستیم تا ناهار بخوریم و کمی استراحت کنیم بعد از خوردن ناهار دوباره به راه خود ادامه دادیم. و با گذشتن از دو مسیر دست به سنگ، خود را به کف دره رساندیم و با عبور از مسیر دره به ابتدای دره رسیدیم. اینک می بایست به سمت چپ می رفتیم تا به ابتدای دره بعدی که دره شن کوه است برسیم که آن جا محل توقف ماشین ها بود. در این مسیر باغات انجیر درست شده بود و ما مجبور بودیم از میان درختان انجیر عبور کنیم ساعت هفده و چهل دقیقه به ابتدای دره شنی رسیدیم سپس وسایل مان را جمع کرده و سوار خودرو شدیم و به سمت شیراز حرکت کردیم. ساعت شش و نیم در بلوار مدرس کنار پایگاه هوایی، همنورد خوبمان آقای عباسی پور همنوردان را به خوردن بستنی دعوت کرد و سپس مسیر را ادامه دادیم و به خانه رفتیم.

پوشش گیاهی: در پایین دره علفزار و با کمی ارتفاع درختان ارژن، بادام کوهی و بنه و نیز گون وجود داشت. در ابتدای دره هم باغ های انجیر دیم احداث شده بود.

پوشش جانوری: پرندگان کوهی مانند کبک و بلبل و حیوانات شکارچی مانند گرگ در منطقه زندگی می کنند

مراکز خدماتی: فاصله دره به شهر کوار حدود چهار کیلومتر بود و امکانات خدماتی از درمانی تا پمپ بنزین و غیره در شهر کوار موجود بود. آنتن دهی موبایل هم در بیشتر منطقه وجود داشت.

گزارش:آقای دکتر مهرابی

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.