کوه برم فیروز یکی از کوه‌های استان فارس است که در شهرستان سپیدان قرار دارد. بلندترین قله این کوه ۳۷۰۸ متر ارتفاع دارد. بنابراین قله برم فیروز اولین قله مرتفع شهرستان سپیدان و دومین قله مرتفع استان فارس محسوب می‌شود. دریاچه‌ی زیبائی هم در پائین دست قله معروف به دریاچه برم فیروز در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا واقع گشته که به دلیل آب شدن برف شکل می‌گیرد. کوه برم فیروز اسم خود را از این دریاچه گرفته و از آنجائی که “برم” در فرهنگ لغت معنای تالاب و دریاچه کوچک می‌دهد، بازتاب رنگ آبی آسمان در آن، جلوه‌ای بس فیروزه‌ای رنگ به آن داده و از این جهت نام‌گذاری زیبائی بر آن نهاده شده است.
باشگاه ردپا به مناسبت اولین صعود ایرانیان که در آخرین روز از ماه اردیبهشت سال ۱۳۷۷ موفق به فتح قله اورست شد، این برنامه را در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ برگزار کرد. شروع برنامه با تب‌سنجی و کنترل آمادگی افراد از شیراز آغاز شد. ساعت ۵ صبح از میدان معلم با مینی‌بوس راهی مقصد شده و دو ساعت بعد به منطقه رسیدیم. سپس، با انجام حرکات کششی و گرم نمودن اولیه صعود را آغاز کردیم. سه بار در طول مسیر با فواصل زمانی یک ساعته استراحت کوتاه داشتیم و در نهایت ساعت ۱۱ به قله رسیده و عکس‌های یادگاری بر فراز آن گرفتیم. بر فراز این قله و اندکی پائین‌تر امکان مشاهده قله‌های دنا، رنج، آهنگری، دریاچه برم‌فیروز، کوه قوچ خوس و مجموعه پولادکف وجود داشت.
مسیر صعود به قدری زیبا بود که خستگی را از تن می‌زدود. در مسیر بازگشت هنوز یخ‌های بر جای مانده از فصل سرد قابل رؤیت بود که مناظر زیبائی برای عکس‌برداری خلق می‌نمود. ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه و در میانه مسیر بازگشت به دریاچه برم فیروز رسیدیم و ناهار را در آنجا صرف نمودیم. گل‌های آلاله خزنده و شنگ با گل‌برگ‌های زرد رنگ خود بسیار چشم‌نواز بودند. پوشش گیاهی منطقه را گیاهانی همچون اسپرس کوهی، آلیوم، گون، شیرمرغ، آلبالوی گسترده، فرفیون و بوته‌خارهایی که هنوز گل نکرده بودند، تشکیل می‌دادند. با این همه زیبائی وصف ناپذیر ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه مسیر بازگشت را به پایان رساندیم و با انجام حرکات سرد نمودن رأس ساعت ۱۶ سوار بر مینی‌بوس شدیم. پیمایش مسیر رفت و برگشت این قله ۱۸ کیلومتر ارزیابی شد.

✍?گزارش : افشین امامی‌خواه


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.