بازدیدازغارشفق
۱۸اسفندماه٩۶

گزارش بازدید از غار شفق ۹۶/۱۲/۱۸

گزارش نویس: خانم اسماعیلی

برنامه  18اسفند ماه طبق برنامه ۶ماهه باشگاه، غار بیشو بود. اما بعد از دیدار با آقای عارف نیا ایشان پیشنهاد دادند که در ابتدا
از غار شفق بازدید کنیم چون جاذبه های بیشتری دارد.
غار شفق در جنوب غربی روستای کوشکسار واقع شده است که با شیراز  142 kmفاصله دارد.
در مسیر غار شفق، غارهای بسیاری وجود دارد که همه در تنگ تیهو در سمت چپ و تنگ بیشو در سمت راست قرار دارند.
غار شفق در ابتدای تنگ تیهو قرار دارد. طول این غار  300mاست که در گذشته محل زندگی انسان ها بوده است و به عنوان دژ
از آن استفاده می کردند. آثار کوزه و … در این غار و در مسیر تنگ تیهو کاملا قابل مشاهده ست. در غار  2چاه وجود دارد .
چاه  7متری و چاه۴متری .
غار دارای  3دهانه ست که  2دهانه در بالای هم و دیگری در امتداد دهانه بالایی قرار دارد. وجود استلاگمیت و استلاکتیت ها، قندیل هایی که شبیه تکه های سنگی هستند از سقف غار
آویزان هستند یا در کف غار تشکیل شده اند.
جانداران غار شامل خفاش و سوسک است.
طول غار  292mو ارتفاع آن از سطح دریا حدود  1600mاست.
ساعت حرکت گروه از میدان معلم  6:45صبح روز جمعه  18اسفند  96و وسیله نقلیه، مینی بوس بود. و تعدادی از
همنوردان در مسیر سوار شدند.
ساعت  7:15سفر ما به سمت جاده سیمکان- جهرم آغاز شد و ساعت  9:30قبل از روستای کوشکسار سمت راست وارد جاده
فرعی خاکی شدیم و تا  1kmبا مینی بوس در جاده پیش رفتیم. ساعت  9:45از مینی بوس پیاده شدیم.
ساعت  10:10پیاده روی را در امتداد تیرهای چراغ برق آغاز کردیم. به مدت  20دقیقه این مسیر را ادامه دادیم و توقف کوتاهی
داشتیم و جاده خاکی اینجا به پایان رسید و وارد تنگ تیهو شدیم. بعد از  20دقیقه،  5kmپیماش تنگه، ساعت  11:10برای صرف
صبحانه توقف کردیم.بعد از صرف صبحانه ساعت  10:50به سمت غار شفق حرکت کردیم. بعد از  1ساعت کوهپیمایی به غار کوچکی رسیدیم
در مسیر تنگ تیهو و غار شفق درختان گون، بادام کوهی، انجیر و کوهبر دیده میشد.
در مسیر راه  2قسمت نیاز به دست به سنگ داشت که مسئول فنی در یک مکان با طناب حمایت دوستان را برای صعود حمایت
کردند. ساعت  1:20به دهانه غار شفق رسیدیم.
بعد از  20دقیقه استراحت ساعت  1:40وارد غار شدیم وتا انتهای غار را پیمودیم.
غارنوردی ۱ساعت به طول انجامید و ساعت  2:40از غار خارج شدیم. بعد از  10دقیقه استراحت راه برگشت را پیش گرفتیم.
ساعت  4:40به مینی بوس رسیدیم. بعد از نرمش های کششی ساعت  4:50به سمت شیراز حرکت کردیم.
در مسیر بازگشت کنار چشمه سرتنگ ساعت  5:35برای نهار توقف توقف کردیم.
ساعت  6:15بعد از صرف نهار از سرچشمه سرتنگ بازدید کردیم و ساعت  6:30حرکت کردیم. ساعت  7در میمند توقف  15دقیقه
ای برای خرید عرقیات داشتیم. و ساعت  8:50در صحت و سلامت به شیراز رسیدیم.

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.