چهار شنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۶ جلسه باشگاه در هوای بهاری در مرکز شیراز شناسی پارک بعثت برگزار گردید

این جلسه شامل موارد زیر بود:

سمینار هفتگی:با عنوان “گره ها و کاربرد آنها در کوهنوردی” که توسط خانم قدرتی ارائه گردید. به همراه فیلمهایی برای آموزش بهتر انواع گره‏ های مورد استفاده در کوهنوردی.

گزارش برنامه دراک ۱۸ فروردین: که خانم طاهری ارائه نمودند ( متن کامل گزارش در انتهای مطالب)

معرفی مجلات: از آن جایی که کفش و به تبع آن پا، در کوهنودی بسیار مهم هستند، می بایست به آنها توجهی خاص داشت. یکی از مشکلاتی که در کوهنوردی ممکن است اتفاق افتد، تاول زدن پا می باشد.در همین راستا خانم قائدی از فصل نامه کوه شماره ۸۶ بهار ۹۶ موضوعی تحت عنوان “در جلوگیری از تاول پیش قدم شوبد (راهنمای پیش گیری از تاول در کوهنوردی)” را ارائه نمودند. برای دریافت فایل مربوطه در صفحه خانه به منور سمینارها مراجعه کنید.

گزارش برنامه تمرین فنی ۲۳ فروردین:که توسط خانم خانم نعمتی بیان گردید.

 چشن میلاد حضرت علی (ع) و تجلیل از آقایان گروه:این بخش توسط خانم نیک کار اجرا گردید. ایشان اشاره نمودند که سوره الانسان (هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنسَانِ) که سوره ۷۶ قزآن کریم است در منقبت حضرت علی (ع) نازل شده است.  زمانی که به دلیل بیماری امام حسن و امام حسین ،ایشان و حصرت فاطمه (س) سه روز را روضه داشتند و هتگام افطلر، طعام خود را در روز اول به مسکین؛ در روز دوم به یتیم و در روز سوم به اسیر دادند و خود بدون افطاری ماندند. در آیه ای که می فرماید: به فقیر، یتیم و اسیر اطعام نمودند.

در ادامه ایشان اشعاری از سعدی علیه الرحمه (بخشی از قصیده ۱) خواندند:

                                                     کس را چه زور و زهره که وصف علی کند                                               جبار در مناقب او گفته هل اتی

                                                     زورآزمای قلعهٔ خیبر که بند او                                                              در یکدگر شکست به بازوی لافتی

                                                    مردی که در مصاف، زره پیش بسته بود                                                 تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا

                                                   شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود                                                     جانبخش در نماز و جهانسوز در وغا

                                                  دیباچهٔ مروت و سلطان معرفت                                                             لشکر کش فتوت و سردار اتقیا

                                                 فردا که هرکسی به شفیعی زنند دست                                                  ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی

همچنین بیان داشتند که ایرانیان باستان نیز ببزای پدر و مرد احترام خاص قائل بودند در ایران باستان نیز روز مرد سابقه داشته است. این روز که جشن بهمنگان نامیده می شده است (۲ بهمن ماه در سالنامه خورشیدی) که تقریباً مصادف با ۲۶ دی ماه کنونی است، برگزار می شده است.

تجلیل از جوانترین عضو گروه – آقای امیرمحمد مرادی – به دلیل موفقیت ها و کسب مقام در مسابقات بین المللی رباتیک ایران اوپن (دو مقام چهارمی و یک مقام دومی) که توسط آقای سالاری هدیه ای به ایشان تقدیم گشت.

در انتها توضیح برنامه جمعه آینده ( پیمایش باغ باغو در منطقه سروستان ) توسط آقای سالای

ونهایتاً عکس دسته جمعی در ورودی پارک

متن کامل گزارش پیمایش دراک

به نام خدا

گزارش کوهپیمایی دراک

جمعه ۱۸/۱/۹۶

باشگاه کوهنوردی ردپا

برنامه راس ساعت ۶:۵۰ با پارک کردن خودروهای همنوردان در ابتدای جاده رستوران بام سنگی و مقابل ساختمان برج نیم کاره دادگستری شیراز واقع در بزرگراه حسین الهاشمی شیراز آغاز گردید

ساعت ۷:۵ دقیقه توقف کوتاهی در کنار اولین سکوی استراحت سنگ فرش شده زیر درختی تنومند جهت کم کردن لباس ها داشتند.

ساعت ۷:۲۰ به محل دو راهی که مسیر سمت چپ به دره کاه کشی ختم می شد و شیب کمتری داشت و البته مسیر کمی طولانی تر بود و مسیر سمت راست که شیب خیلی تندی داشت وهمنوردان مسیر سمت راست را انتخاب نمودند.

ساعت ۸:۱۵ به آخرین محل استراحت در سمت چپ دره و سینه کوه در کنار شکوفه های زیبای درختان بادام کوهی و درختان سرسبز کیالک رسیدند و در این محل صبحانه شامل تخم مرغ آب پز با خیار شور و گوجه فرنگی ،کره بادام زمینی،ارده وعسل به همراه میوه های تازه صرف گردید.

ساعت ۸:۴۵ مسیر ادامه یافت ،در حالی که در جای جای مسیر حرکت در شیب های نسبتا تند شاهد گیاهان سرسبز جاشیر ،ریواس بودند و گل های نارنجی رنگ لاله واژگون در روی تپه های مجاور وگل سنگ های زرد رنگ که از دو طرف گروه را همراهی می کردند وبسیار چشم نواز بودند.

در این مسیر زیبا با این که زباله و پسماندی وجود نداشت اما  متاسفانه وجود یک منبع فلزی بسیار بزرگ در حال زنگ زدن ،چهره طبیعت زیبای مسیر را بر هم زده بود.

ساعت ۱۰ به ابتدای مسیر ریزال که از سنگ های ریز و درشت پوشیده شده بود رسیدند ، استراحت کوتاهی جهت نوشیدن آب و تنقلات انجام گرفت سپس این شیب تند در مدت ۴۵ دقیقه طی گردید و ساعت ۱۰:۴۵ به انتهای مسیر ریزال رسیدند.

باز مسیر با شیبی نسبتا تند ادامه پیدا کرد و ساعت ۱۱:۲۰ با عبور از کنار قرارگاه هواشناسی و رادار توپی شکل اداره هواشناسی در حالیکه دو سگ قوی هیکل که ظاهرا باز بودند و با پارس کردن به شدت  ازحضور همنوردان معترض بودند سرانجام پس از فرود از کنار این

قرارگاه به محل اسکان ییلاقی مسیح رجبی فرزند محمد علی رجبی رسیدند.

البته گروهی از همنوردان از بالای تپه مجاور قرار گاه هواشناسی به طرف محل اسکان رسیدند.

منطقه بسیار زیبا بود وتمام کوهستان با رنگ سبز بهاره توسط پرودگار به شکل عجیبی رنگ آمیزی شده بود و قدرت خالق هستی تمام قد خود نمایی می نمود و روح هر بیننده ای را سرشار از شوق وشور و خوشبختی می نمود.

ساعت ۱۲:۲۵ در حلیکه هوا ابری شده بود به طرف قله حرکت کردند،ساعت ۱۳:۱۰کنار سنگ چین بلندی که در منطقه قرار داشت عکس یادگاری گرفتند.

باران شروع به باریدن کرد اما همنوردان مسیر زیبای قله را ادامه دادند ۱۳:۳۵در نزدیکی قله شرایط جوی بسیار متغیر شد و باران و باد شدید مانع از ادامه مسیر شد و مسیر برگشت شروع شد و ساعت ۱۴:۲۵به محل اسکان مسیح برگشتند درسمت راست  دره کنار مسیر بازگشت ،پناهگاه زیبای امیریه با سقف نارنجی دیده می شد.

بساط ناهار و چای برقرار شد و در جمعی صمیمی در حالیکه هوا بشدت سرد شده بود ناهار و سپس چای صرف گردید.

ساعت۱۵:۴۵مسیر بازگشت از جاده شروع شد وساعت ۱۶به محل سنگ چین شده ای در سمت چپ جاده رسیدیم و مسیر بازگشت از طریق دره کاه کشی که شیب کمتری  نسبت به مسیر رفت داشت ،ادامه پیدا کرد.ساعت ۱۷:۵۵ به محل دو راهی رسیدند و ساعت ۶ به اولین محل استراحت رسیدند.

و در پایان، ساعت ۶:۲۵ در کنار خودروها ،یک برنامه خوب و زیبا  در نهایت صحت و سلامت ۱۰ نفر از همنوردان به پایان رسید.

لیلا طاهری(گزارش نویس(

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.