مشروح گزارش  از پیمایش غار چهل پله

نگاره۱۰:دهانه غار از داخل

نگاره۱۱:زمین های زراعی منطقه از فراز غار

به نام خدا

طبق روال برنامه ها در ایستگاه همیشگی ردپا دورهم جمع شدیم و در نهایت ساعت ۰۶:۴۰ به سمت مرودشت حرکت کردیم. ساعت ۷ به پلیس راه رسیدیم. ساعت ۸:۱۰ در مجتمع تفریحی اورنگی توقفی داشتیم. ساعت ۸:۴۵ به روستای قوام آباد رسیدیم. در مزرعه ذرت یکی از روستاییان به صرف صبحانه پرداختیم. پس از آن با مینی بوس به سمت غار چهل پله راه افتادیم که قدمت این غار به زمان هخامنشیان برمی گردد. ساعت ۱۰:۲۵ از کنار عشایر به سوی غار راه افتادیم. پس از ۲۰ دقیقه پیمایش شیب تند، کم کم ورودی غار جلب توجه کرد. پله ها از همانجا شروع می شد. در ورودی غار با حمایت طناب از پله ها صعود کردیم و رسماً پیمایش غار آغاز شد. غار ابهت خاصی داشت. از بدوورود به غار هوای خنک غار حس خوبی منتقل کرد. ابتدا وارد تالار اول شدیم، سپس برای عبور از تالار اول به دوم با طنابی ۱۵ متری کارگاه زدیم. طول صعود سه متر بود. همه اعضا با احتیاط و در سلامت کامل عبور کردند. خوشبختانه شاهد ترکیبات استالاکتیت و استالاکمیت هم بودیم که نشان دهنده زنده بودن غار می باشد. در طول پیمایش موجودات زنده از جمله خفاش و سوسک و… مشاهده کردیم. سپس به مسیر تنگی رسیدیم که برای عبور از آن به ناچار سینه خیز رفتیم. بعد از آن به دو دهلیز رسیدیم که از دهلیز دومی به یک چاه چهار متری راه داشت. از این چاه با استفاده از پله رکاب و کارگاه زدن فرود آمدیم سپس مسیر را بازگشتیم . ساعت ۱۴ به در ورودی غار رسیدیم . ساعت ۱۴:۴۰ به پایین مینی بوس رسیدیم و پس از تعویض لباس در ساعت ۱۵ به سمت سیوند حرکت کردیم . به دنبال مکان مناسبی برای خوردن ناهار گشتیم . ساعت۱۵:۱۵ به شهر سیدان رسیدیم. ساعت ۱۵:۳۰ به سرآسیاب رسیدیم و ناهار را در آنجا خوردیم . پس از آن استراحت کردیم و به خوردن بلالی پرداختیم . قرار بود از یکی از مناطق دیدنی به نام  بُدرِه  بازدید کنیم. متأسفانه این باغ نام و نشان درستی نداشت و با پرسیدن از ساکنین بومی، بالاخره موفق به یافتنش شدیم. منطقه ای سرسبز در نزدیکی کوه خودنمایی می کرد که مشخص شد همان باغ بدره است. چشم انداز بسیار قشنگی داشت. درختان سربه فلک کشیده چنار زیباییش را چند برابر کرده بود. یک استخر بزرگ در وسط باغ وجود داشت. همچنین دارای سه چشمه بود. انبوهی از زباله ها در جای جای باغ دیده می شد و تاسف همه اعضا را به دنبال داشت. به علت کمبود وقت و انبوه زباله تصمیم بر این شد که در برنامه های آتی و با همکاری محیط زیست به پاکسازی کل باغ بپردازیم. ساعت ۱۷:۵۰ باغ را ترک کردیم و به سمت شیراز حرکت کردیم. ساعت ۱۹:۱۰ به پلیس راه رسیدیم. در نهایت ۱۴ نفر شرکت کننده در این برنامه در ساعت ۱۹:۴۰ جمعه ۱۷ مهر در صحت و سلامت کامل به فلکه معلم رسیدند و خاطره ای زیبا و ماندگار در ذهنشان نقش بست.