_زمستانی.jpg

با توجه به نزدیک شدن فصل سرما، آگاهی از خطرات و احتیاط های لازم در این فصل بیش از پیش احساس می شود.لازمه کوهنوردی فنی در زمستان دقت بیشتر و رعایت نکات ایمنی و همچنین تدارک مناسب است…

هنگام بستن کوله خود برای یک برنامه زمستانی (خواه ساده؛ خواه فنی) باید به یاد داشته باشیم که در زمستان هیچ وقت نمیتوان با قاطعیت طول یک برنامه را پیشبینی نمود. به همراه داشتن لوازم زیر در زمستان در کوله هر کوهنوردی در برنامههای کوتاه، ایمنی او را بالا میبرد.

البسه و ابزار رایج کوهنوردی؛ فلاسک مناسب با روکش: یک نوشیدنی گرم میتواند درشرایط بد نیرو و انرژی شما را به حد چشمگیری بالا ببرد (حتی بعضی مواقع مرز بینمرگ و زندگی، یک نوشیدنی گرم است). حتماً فلاسک خود را داخل یک اور فوم عایق و یاحد اقل یک جواب پشمی مناسب قرار دهید. این کار گرمای فلاسک شما را تا مدتزیادتری حفظ میکند. (بسیاری به اشتباه از همراه داشتن آب جوش با این نظر که بعداً آب را جوش میآورند از حمل آن خودداری مینمایند ولی توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع موقعیت مناسبی برای جوش آوردن آب نیست.)

یک وعده اضافه غذای کنسروی: مدت برنامه شما هر چه باشد یک وعده غذا بیشتر با خود به مراه ببرید. وجود یک کنسرو چندان کوله شما را سنگین نمیکند اما اگر لازم شد،میتواند انرژی کافی برای فعالیت را به ما بدهد.

قمقه آب بزرگتر: در زمستان بدن کوهنورد بسیار بیشتر عرق میکند (هر چند این امر خیلی محسوس نیست !) اما نوشیدن آب کافی میتواند روند چرخش خون شما را مناسبتر نماید. به یاد داشته باشید که کم آبی میتواند باعث تسهیل یخزدگی اعضا و نیز سرمازدگی عمومی بدن شود.

دستکش و کلاه اضافه: اگر در طوفان مدت زیادی مجبور بودید از سنگها صعود کنید یاتبر یخ در دست داشته باشید کم کم دستکش شما یخ میزند. آن را قبل از اینکهدستانتان سرد شوند با جایگزین خشک تعویض کنید. میتوانید دستکش یدکی را داخل لباسخود بگذارید تا با دمای بدن شما گرم شود.

یک چراغ قوه مناسب: بهمراه داشتن یک چراغ قوه مناسب سبک همواره در تاریکی زودرسزمستان چارهساز بوده است. قبل از عزیمت به کوه باتری را مورد بازبینی قراردهید. همراه داشتن باتری اضافی همیشه اطمینان بخش خوبی است.

پریموس و ظرف: فلاسک شما هر چقدر خوب باشد باز ظرفیت محدودی دارد. بهمراه داشتنچراغ گاز مناسب در بیتوتههای اجباری میتواند کارساز باشد. اگر از مدلهای گازیاستفاده میکنید با خود یک یا دو شمع بهمراه ببرید. گاز در سرما یخ میزند و حرارت شمع در زیر آن میتوان به توان حرارتی آن کمک کند.

یک زیر انداز با اندازه مناسب: اگر مجبور به بیتوته شدید یک زیرانداز عایق،به خوبی مانع تماس بدن شما با زمین و در نتیجه حفظ دمای بدن شما میشود.

قطب نما: حتی اگر نقشه مناسب از منطقهای که قصد صعود از آن دارید در دست نباشد درشرایط برف گیجه (whiteout) که مِه و طوفان دید شما را به صفر کاهش داده، دانستن جهتشمال میتواند راهگشا باشد.

لباس گرم اضافه: هیچگاه به لباسی که حین صعود به تن دارید اکتفا نکنید. این لباسحین صعود به علت تعریق بدن نمدار میشود و هنگام استراحت شما را سرد خواهد کرد. بهمراه داشتن کت پر؛ نیم کت و یا یک دست بالاپوش پلار مناسب میتواند در زمانایستادن و استراحت شما را به خوبی گرم کند.

روکش دستکش: دستکشهای پلار و پشمی در هر حال خیس میشوند. یک جفت روکش دستکش میتواند دستکشهای زیری شما را مدت بیشتری گرم نگاه دارد.

یک جفت جورب اضافه: در صورت خیس شدن جورابها میتواند شما را گرم کند و همچنیندر هنگام بیتوته (بیواک) اگر شرایط اجازه بدهد تعویض جوراب تا حد زیادی شما راگرم میکند. توجه داشته باشید که از پوشیدن جوراب نخی و پنبهای (مثل جورابهایشهری یا جورابهای حولهای) اکیداً پرهیز کنید چرا که نخ (پنبه) رطوبت ناشی از عرق پای شما را در خود نگه میدارد و ظرف چند ساعت در نوک پای خود احساس سرما خواهیدکرد. در شرایط بحرانی میتواند یخزدگی انگشتان پای شما را تسهیل نماید.

عینک مناسب: عینک شما باید مانع از ورود اشعه مضر UV به چشم شما گردد و این موضوعدر ارتفاعات بالاتر اهمیت بیشتری پیدا میکند. چراکه میزان اشعه با افزایش ارتفاعبصورت تصاعدی زیاد میشود. همچنین عینک زمستانی در کوه باید دارای حفاظ دور چشمبرای جلوگیری از نفوذ باد و بوران باشد. در شرایط بسیار سرد و کولاک باید ازعینکهایی با لنز دوجداره استفاده کنید تا مانع از یخ زدن آن گردد.

طناب انفرادی و کارابین: به هر حال کاربرد خاص خود را دارند و اگر روزی موردنیاز باشند و در کوله نباشد به ارزش آن پی میبریم!!

نیمه یخ شکن: بسیاری از معابر کوهستانی ایران بخصوص در روزهای جمعه به علت ترددبسیار لغزنده است. بهمراه داشتن و استفاده از آن بخصوص در صبحدم و غروب میتواند جلوی سر خوردن را بگیرد.

باتوم راهپیمایی: وسیله سبک و کارا در برف کوبی و همچنین بیمه کننده دراز مدتسلامت زانوهای شماست. آنرا هیچگاه از فهرست لوازم خود حذف نکنید. همچنین در حوادثمیتواند نقش برانکارد را نیز بازی کند.

سوت: برای پیام دادن به دیگران در هنگام مِه و برف گیجه هیچ وسیلهای بهتر از آن اختراع نشده است. توجه کنید سوتی که بهمراه میبرید از آن دسته سوتهای موسوم بهپیشآهنگی باشد که داخل آن مانند استوانهای تو خالی است. مدلهای دیگر سوت درسرما یخ میزند!

قبل از حرکت تمام زیپها، بستها و سگگکهای کوله پشتی، گتر، لباسهای بادگیر خود را چک کنید و از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید. (همراه داشتن یک سکگ اضافی برای قسمتهای مهم کوله پشتی؛ مثل کمر؛ میتواند شما را از دردسر زیادی نجات دهد). همچنین بازبینی کفش قبل از صعود و ترمیم آسیبهای احتمالی آن خالی از فایده نخواهد بود.

به همراه داشتن ۲۰ تا ۳۰ متر “نیم طناب” میتواند در مکانهای لازم حمایت مناسب ر ابرای نفرات ضعیفتر مهیا کند. با یک کلنگ و استفاده از کارابین میتوان در یک شیب تند نفرات را به سرعت حمایت نمود. (توجه داشته باشید نقش این حمایت بیشتر جنبه روانی دارد).

نوشته شده توسط نیما ابوکاظمی

برگرفته شده از سایت : http://himalaya.blogsky.com

با تشکر از همنورد گرامی، جناب آقای فاضل

  • مدیر سایت
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۴
  • 1013 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.