لزوم داشتن هدف و برنامه‌ای جهت رسیدن به آن در کارها بر کسی پوشیده نیست.

درست است که عمده برنامه‌ریزی‌ها در یک اردوی کوهنوردی توسط سرپرست و مسئولان انجام شده است ولی غافل شدن از برنامه‌ریزی شخصی در کوهنوردی می‌تواند باعث عدم بهره‌گیری مناسب از اردو شده و حتی در مواردی به لتمه خوردن فرد نیز بینجامد. همچنین داشتن یک برنامه بلند مدت برای ادامه فعالیت کوهنوردی نیز بسیار مفید خواهد بود. در اینجا تنها به بررسی برنامه‌ریزی شخصی یک کوهنورد می‌پردازیم.

برنامه ریزی کوتاه مدت:

برنامه ریزی کوتاه مدت به برنامه‌ریزی جهت اجرای یک اردوی کوهنوردی اطلاق می‌گردد.

باید اطلاعات صحیحی در مورد اردو داشته باشیم اعم از مکان، تاریخ، مدت، درجه سختی برنامه، لوازم مورد نیاز و برنامه زمانبندی اردو. این اطلاعات را می‌توانیم از سرپرست برنامه درخواست کنیم.

مهمترین چیزی که با آن روبرو هستیم این است که آیا آمادگی جسمی و روحی شرکت در برنامه را داریم یا نه. شاید شما از طرف سرپرست برنامه تأیید شده باشید اما مهمتر از آن تشخیص خود شما می‌باشد. تنها آمادگی جسمانی ملاک نخواهد بود. اینکه با آرامش خاطر در برنامه شرکت کنید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید به افراد خانواده و چند تن از دوستان خود اطلاعاتی در مورد اردو بدهید.

داشتن وسایل و تجهیزات مورد نیاز جزء ضروریات است. لذا چند روز قبل از برنامه به بررسی وسایل خود بپردازید و در صورت کمبود یا خرابی آنها، مشکل را برطرف سازید. اگر می‌خواهید از دوستتان چیزی امانت بگیرید، حتما تا یک روز قبل از برنامه این کار را بکنید و آن را به هنگام حرکت موکول نکنید. تمام تجهیزاتی که از سوی سرپرست اعلام شده است را تهیه کنید، حتی اگر احتمال استفاده از یکی از آنها در برنامه کم باشد نیز آن را آماده کنید، مخصوصا در صعودهای زمستانه که بعضی از ابزارها تنها در شرایط خاص استفاده می‌شوند. داشتن بعضی وسایل شخصی مثل سوزن و نخ، چاقو و کبریت در برخی مواقع بسیار مفید واقع می‌شود. حتما با خود مقداری وسایل کمک‌های اولیه همراه داشته باشید. سعی کنید وسایلتان تا حد ممکن استاندارد لازم را برای کوهنوردی داشته باشد. سبک بودن آنها نیز کمک زیادی به شما می‌کند.

در انتخاب غذا با توجه به نوع برنامه و مدت آن نهایت دقت را داشته باشید. اگر قصد شرکت در برنامه سختی را دارید، یک برنامه غذایی مناسب برای قبل و حین اجرای برنامه در نظر بگیرید. چنانچه وعده‌های غذایی بطور مشترک برای گروه پیش بینی شده لیست آن را چک کنید و اگر وعده‌ای با مزاج شما سازگار نیست برای آن جایگزینی مناسب انتخاب کنید.

سعی کنید افراد شرکت کننده در برنامه را بشناسید. داشتن یک همراه خوب در طول برنامه باعث می‌شود که لذت بیشتری از برنامه ببرید و کمتر احساس خستگی کنید. همچنین می‌توانید دوست خود را بهتر بشناسید.

به همراه خود کاغذ و قلم ببرید و حتی‌المقدور گزارشی از برنامه برای خود تهیه کنید. در طول مسیر به مناظر اطراف دقت کافی داشته باشید. این کار هم باعث لذت بردن از طبیعت شده و هم شناخت شما را نسبت به جغرافیای منطقه و مسیر صعود زیاد می‌کند.

برای اوقات استراحت خود در اردو مثل زمانی که در چادر نشسته‌اید برنامه‌ای در نظر بگیرید مانند گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش یا آشپزی. همچنین در غروب می‌توانید از آرامش و عظمت کوه لذت ببرید. کوه بهترین مکان برای شناخت خود و دنیای اطراف است.

برنامه‌ریزی بلندمدت:

هدف و انگیزه شما از کوهنوردی چیست؟

آیا می‌خواهید یک کوهنورد حرفه‌ای بشوید یا دوست دارید تنها در حد یک تفریح به آن بپردازید؟

این مسئله‌ای است که برنامه‌ریزی بلند مدت شما را برای کوهنوردی رقم می‌زند. اگر می‌خواهید بصورت حرفه‌ای کار کنید یا قصد صعود به قله خاصی را در آینده دارید باید با یک برنامه دقیق و مناسب پیش بروید.

بهترین کار در این رابطه کمک گرفتن از یک مربی خوب و با تجربه است. ممکن است جهت یک صعود سخت همراه با یک تیم کوهنوردی، برنامه‌ تمرینی گروهی، از طرف سرپرست تیم اعلام شده باشد. اما در برخی موارد لازم است خود شما با یک برنامه خاص به آمادگی لازم جهت صعود برسید. ورزش‌های روزانه مانند دو و دوچرخه‌سواری کمک زیادی به شما می‌کند و بدن شما را آماده نگه خواهد داشت.

بالا بردن اطلاعات کوهنوردی، از طریق مطالعه کتاب، جزوه و استفاده از اینترنت در بیشتر شدن لذت شما از کوه و کوهنوردی تأثیر زیادی می‌گذارد. شرکت در کلاس‌های آموزشی مانند کارآموزی کوهپیمایی، سنگنوردی، یخ و برف و غیره را حتما در برنامه بلند مدت خود قرار دهید. گذراندن دوره کارآموزی کوهپیمایی حتی برای افرادی که در سطح حرفه‌ای کار نمی‌کنند نیز ضروری خواهد بود.

حتی اگر کوهنوردی را در حد گلگشت دنبال می‌کنید، داشتن برنامه چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت باعث می‌شود که نه تنها خودتان بلکه همنوردانتان نیز بهره بیشتری از کوه ببرند
نوشته شده توسط حسین زالی

  • مدیر سایت
  • ۸ بهمن ۱۳۹۲
  • 720 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.