بر اساس قطعنامه شماره پنج دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین المللی موزه ها که در ۲۷ میلادی در مسکو بر پا شد ، بیست و هشتم اردیبهشت مصادف با روز جهانی موزه ها و آغاز هفته میراث فرهنگی معرفی شد . بر اساس تعریف مجمع عمومی کمیته بین المللی موزه ها ( ایکوم ) موزه مکان گردآوری ،

نگهداری ، مطالعه ، بررسی و به نمایش گذاشتن نعمتهای فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش ، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنها می باشد . « معبد خدایان هنر شعر و موسیقی » در آتن نخستین موزه ای است که در تاریخ موزه از آن نام برده می شود . « موزه آشمولین » در شهر آکسفورد نخستین موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود محفوظ نگه داشته است و اولین موزه ایران در سال ۱۲۹۵ ه . ش به نام موزه ملی ایران پایه گذاری شد . نگهداری آثار گذشتگان و نمایش و انتقال آن به آیندگان ، ارزیابی و قیاس میان پدیدار های تاریخی ، فنی ، صنعتی و هنری گذشته و حال ، ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام ، شناخت و بهبود میزان دانش دانشجویان ، پژوهشگران و جلوگیری از انهدام فرهنگ بومی و ایجاد سدی در برابر فرهنگ های نا مانوس را می توان از جمله اهداف ایجاد موزه ها بر شمرد.

موزه ها به موزه های هنری ، تاریخی ، تخصصی ، علمی و فنی و صنعتی تقسیم می شود و هر کدام از این موزه ها نقش مهمی در آگاه سازی مردم در زمینه های مختلف دارند.

جهانگردانی که ایران را از نزدیک دیده اند بر این باورند که ایران خود یک ” موزه بزرگ ” است که می تواند به روشنی دستاورد های تمدنی خود را به نمایش بگذارد و هر کدام از آنها تاریخ و فرهنگ خاص را معرفی می کند . همچنین می توان بر نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری تاکید کرد و گفت موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و یادآور فرهنگ و تاریخ هستند و هر یک از اشیاء در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می گویند زیرا اسناد معتبری از هنر ، فرهنگ و تاریخ را ارائه می دهند . موزه ها در واقع به منظور مطالعه و تحقیق ، آموزش و بهره گیری از شواهد مادی و محیط زیست مردم است که آفرینش های هنری و علمی انسان را در طول تاریخ به نمایش می گذارند .

با ورود به مباحث جدید چون ” غار موزه ها یا اکوموزه ” سطوح نوینی از فرهنگ موزه داری در پیش روی فرهنگ دوستان گشوده شده است و در نظام برنامه ریزی ، موزه های منطقه ای می توانند قطب های جدیدی برای توسعه گردشگری و اکو موزه به شمار آیند . امروزه با تغییر نگرش به موزه در سطح دنیا ، موزه ها اشکال متفاوتی یافته اند و نمی توان آنها را در یک قالب واحد نگریست چرا که موزه به یک ” پدیده مفهومی ” تبدیل شده که برای گسترش آن نیاز به فرهنگ سازی است.

قصر آئینه ، علوم طبیعی ، آب ، مردم شناسی مهریز ، مردم شناسی اردکان ، مردم شناسی ابرکوه ، مردم شناسی تفت ، مردم شناسی میبد ، رجال اردکان ، زیلو و پلاس میبد ، اسناد و نسخ خطی میرزا محمد کاظمینی ، وزیری ، سفال و سرامیک میبد از موزه های استان یزد هستند.

  • مدیر سایت
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱
  • 283 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.