استاداحمدمعرفت رادرجلسه گروهی  

  مابایدقدر پیشکسوتان را تا زمانی که در قید حیات هستند بدانیم و قدر شناس زحماتشان باشیم. اگر گل‌های همه‌ی گلخانه‌های شیرازرا پیش پای ایشان بریزیم باز هم کم است. خداوند این توفیق را به ما بدهد تا سپاسگزار ایشان و خانواده محترم‌شان باشیم.

احمد معرفت متولد ۱۳۰۶ است و کوهنوردی را از سن ۱۲ سالگی آغاز کرد و در سال ۱۳۲۵ به تهران رفت و به استخدام اداره فرهنگ آن روز درآمد و در باشگاه ورزشی نیرو و راستی در رشته کوهنوردی ثبت نام کرد. در مدت ۷ سالی که عضو این باشگاه بود به اکثر قلل ایران صعود و از چندین غار بازدید نمود.
احمد معرفت تمام قلل بالای ۴ هزار متر ایران و بعضاً کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی را صعود کرده و بیش از ۱۲۰ غار را کشف نموده است. امروزه بسیاری از کوهنوردانی که به ارتفاعات می روند یا از غارها بازدید می کنند نام احمد معرفت را می بینند که بر تخته سنگ ها نقش بسته است و به دنبال نشانه هایی که او سالیانی پیش در این راهها گذرانده است، راه خود را می جویند.
ایشان به همراه دوستانش برای اولین بار از ایران در سال ۱۳۴۲ به قله «گروس گلوکنر» اتریش رفته است و به قلل «من بلان» فرانسه و «فوجی یاما» ژاپن صعود کرده است.
احمد معرفت اولین کسی است که در جنوب کشور در سال ۱۳۳۱ سازمان کوهنوردی تأسیس نمود.
وی در مدت بیش از ۶۸ سال کوهنوردی خود در سراسر ایران و کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، چین، ژاپن، آمریکا، ایتالیا، دانمارک، سویس، یونان، ترکیه، یوگسلاوی، بلغارستان، سوریه، عراق، مصر، اردن، عربستان، هندوستان، تایوان، هنگ کنگ، موزه ای بی نظیر و دیدنی از قبیل فسیل ها، سنگ ها، چکیده ها و چکنده ها، جانوران و ابزار و آلات مورد نیاز کوهنوردی و غارنوردی جمع آوری کرد، و در این مدت با انواع جانوران درنده و خزندگان از قبیل پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، مار، افعی و عقرب برخورد کرده که به طور معجزه آسایی نجات پیدا کرده است.
احمد معرفت در کتاب «خاطرات ۶۰ سال کوهنوردی» در ۴۰۰ صفحه به گزارش سفرها، صعودهای کوهنوردی، اکتشافات چاهها و غارهای ناشناخته ایران پرداخته است.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.