کوه سرخ

جهت مشاهده تصاویر روی عکس کلیک یا به قسمت گالری مراجعه کنید

گروه کوهنوردی ردپا روز جمعه ۲۰/۳/۹۰ باشرکت ۱۹نفر منتخب خط الراس کوه سرخ را پیمودند…

کوه سرخ در غرب شیراز  واز جنوب غربی شهرک گلستان آغاز شده وتا روستای قلات امتداد می یابد.این کوه بیشتر از ماسه های ریز ودرشت تشکیل شده ودر اثر تراکم خوبی که یافته بود تبدیل به ماسه سنگ شده بود وبه خوبی می توانست آبهای  حاصل از برفهای زمستانی را در خود نگه دارد و به صورت چشمه های زیادی بر سصح زمین جاری کند. عمده پوشش گیاهی این منطقه تشکیل شده بود از ریواس – پسته کوهی (بنه)-آویشن –نعنا – زبان در قفا- انجیر وبادام کوهی .
بیشتر جذابیت این منطقه برای کوهنوردان بخاطر وجود دره های زیبا وعمیق آن می باشد.
شروع حرکت ساعت ۷:۱۵دقیقه از فلکه قصر الدشت به سمت روستای دوکوهک بود. تمام راه تا دامنه کوه به صورت آسفالته وپس از گذر از بین روستای دوکوهک ساعت ۷:۳۰دقیقه  گروه برای صعود آماده شدند.تجهیزات گروهی شامل:-GPS- بیسیم-  طناب حمایت  – دوربین عکاسی- چراغ پیشانی بود . هوا آفتابی  با کمی گرد و غبار  و  وزش باد ملایم همراه بود و طبق اظهارات هوا شناسی دمای هوا بین ۲۵-۳۵ درجه متغیر می باشد . بهترین فصل صعود به این قله نیز اواخر بهار است .سرپرست وسر قدم گروه آقای محسن سالاری‚پا قدم مجتبی محیط و عکاس این برنامه آقای کیامرث کاوه بود .گروه بعداز نظم خطی وشمارش‚ ساعت ۷:۳۰دقیقه حرکت  خود را برای صعود آغاز کردند.در ابتدا کوه شیب بسیار تندی داشت.به پرتگاهی رسیدیم و حدود ۲۰۰متر را به صورت دست به سنگ ادامه مسیر دادیم .بر فراز اولین نقطه مرتفع که رسیدیم چشم انداز بسیار زیبایی از طبیعت را می شد دید.در ادامه مسیر ازکنار یک دیواره که بصورت پرتگاهی بود ودارای سایه بسیار خنک ومطبوعی بود عبور کردیم.ساعت ۱۰:۱۵دقیقه موفق به صعود بر فراز قله ۲۸۰۰متری(طبق گزارش GPS) شدیم.بر بلندای قله با شکوه  و مرتفع کوه سرخ عکس گروهی بسیار زیبایی گرفتیم.هوا در اتفاعات بسیار خنک وبا وزش ملایم باد جانفزایی همراه بود .از قله دورنمایی از خط اراس راکه به شکل تیغه نمایان بود‚به طرف کوه های شهرک گلستان  ادامه مسیر دادیم .در ادامه از یک دیواره ۷متری فرود موفقیت آمیزی داشتیم.در ادامه مسیر به دیواره دیگری رسیدیم که اتفاع بیشتری داشت و به شکل پرتگاه بود ‚با موفقیت فرود آمدپم.درادامه خط الراس ‚در طول مسیر ساعت ۱۲:۲۰دقیقه به درخت سرو  کهنسالی رسیدیم وزیر زیرسایه آن درخت به مدت ۱۰دقیقه صبحانه صرف شد  .ارتفاع نقطه توقف۲۶۶۸متر بود . آنتن دهی موبایل  هم خوب بود.متاسفانه در ارتفاعات شاهد زباله های تجزیه نشدنی و مخفیگاه شکارچیان و درختان سوخته وبریده شده بودیم که بسیار ناراحت کننده بود. در ادامه راه ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه کنار یک دیواره بزرگ با سایه بسیار خوب‚ به مدت۱۰ دقیقه استراحت کردیم وطی این مدت آقای سالاری برای ادامه راه‚ به کنترل صحیح مسیر پرداختند.ساعت ۱۵:۳۰دقیقه بعداز طی موفقیت آمیز خط الراس ‚اقدام به بازگشت کردیم.در راه بازگشت به یک شکاف بسیار عمیق برخوردیم که می بایست برای فرود از آن کارگاه می بستیم .کارگاه به این صورت بود که آقای سالاری به وسیله طناب حمایت یک سرآنرا بولین صندلی به خود و سر دیگر آن را به تنه یک درخت بستندو به صورت نشسته در حالت حمایت قرار گرفتند. طناب دیگری را به دور سینه فرد فرود کننده گره بولین زدند ویکی یکی اعضاء اقدام به فرود کردند .از آن به بعد ادامه مسیر بصورت شن اسکی بود.ساعت ۱۸:۰۰به چشمه آبی رسیدیم که خیلی زیبا بود ‚آب از کوه به درون حوضچه ای می ریخت و فضای اطراف چشمه پر از درختان وگیاهان سرسبزبود ومقدار زیادی نعنای کوهی اطراف چشمه روییده بود و پایین دست‚ چشمه پر از نی زار بود.درآنجا به مدت ۳۰دقیقه استراحت کرده ونهار خوردیم.در ادامه راه به پرتگاه بسیار مرتفع وخطرناکی رسیدیم واعضاء با حمایت سنگهای سمت چپ دیواره‚ با احتیاط کامل و پس از پشت سر گذاشتن دو تخته سنگ بزرگ که سر راه قرار داشت عبور کردند. سپس سرود ملی خوانده شد .بعداز آن فرود از دیواره مرتفع دیگری را داشتیم که حدودا یک ساعت طول کشید.ساعت ۸:۴۵دقیقه هوا کاملا تاریک شد  وبا چراغ پیشانی ادامه مسیر دادیم وبا استفاده از GPS مسیر خود را تاانتها ادامه دادیم و ساعت ۹:۳۰ دقیقه به پایین کوه رسیدیم. در پایان تمامی همنوردان دست در دست یکدیگر حلقه زده وبا سرور و شادمانی دستهای یکدیگر را فشردندو بااحساس همدلی ووحدت این پیروزی را به یکدیگر تبریک گفتند.امید است خاطرات زیبای این برنامه فراموش نشدنی برای همیشه در قلبها زنده بماند .
اعضاء شرکت کننده:
آقایان:محسن سالاری(سرپرست)- مجتبی محیط-  محسن سعادتی- رضا منفرد – کیامرث کاوه – حسن کدیور پور – رضا رهنورد – کورش دهقان – سید مسعود حسینی-  میلاد غفاری- سیاوش زارع .
بانوان:طاهره منفرد (سرپرست بانوان)-لیلا زارع – فرزانه محیط – زینب کدیور پور –لیلا هوشمند – فاطمه فهندژ-سعیده کشاورز – درنا اژدری .