http://www.radepagroup.com/images/ddddd.jpg

جهت مشاهده تصاویر روی عکس کلیک یا به قسمت گالری مراجعه کنید

گزارش سفر به کرمانشاه گروه کوهنوردی گروه ردپا در تاریخ ۱۲خرداد ۱۳۹۰
مکان : کرمانشاه
مدت سفر : ۱۲ خرداد تا ۱۵ خرداد(۴ روزه)
اهداف سفر : دیدن محیط زسیت و مناظر دیدنی کرمانشاه و آثار تاریخی
مکان های بازدید شده در سفر به کرمانشاه : بیستون – تاق بستان – غار قوری قعله
تعداد اعضای شرکت کننده در برنامه : ۳۵ نفر
توضیحاتی کوتاه  پیرامون مکان های مورد بازدید گروه :

پیشینه نام کرمانشاه
کرمانشاه در دوره‌های مختلف دارای نام‌های مختلفی بوده که معمولاً با تغییر از حکومتی به حکومتی دیگر صورت می‌گرفته‌است، در قدیمی‌ترین شکل خود اولین بار در دوران باستان و در زمان فرمانروایی گوتی ها و کاسی هاکرمانشاه را با نام الپیی می‌خوانند و در دوران هخامنشیان از کرمانشاه با نام‌های کامبادن، کارمیسین، کارمیشین، کرمینشان و غیره یاد می‌شود.

بیستون : یکی از شهرهای استان کرمانشاه است.این شهر در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی شهرکرمانشاه  است. این  محل در گذشته بغستون نام داشته به معنی جایگاه بغ  و آن به سبب اعتقاد روحانیون زرتشتی قسمت بوده است. محوطه تاریخی بیستون از این قرار است: آقار اصلی تندیس هرکول، بنای بیستون، سراب بیستون، پل خسرو، غار شکارچیان بیستون، یایشگاه مادی بیستون، پل بیستون (این پل به نام‌های پل کهنه، پل شاه عباسی، پل صفوی، پل نادرآباد و دینورآب معروف است)، غار تاریک بیستون و رشته کوه پراو، کاروانسرای بیستون، پل میان‌راهان و پل نوژی‌وران.

تاق بستان : طاق‌بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دورهٔ ساسانی  در شمال غربی شهر در غرب ایران شده است. این مجموعه در قرن سوم میلادی کرمانشاه
ساخته شده است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد.چند صحنه تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج گزاری ادرشیر دوم و سوم و همچنین چند سنگ‌نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتبیه ایی  شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روح‌فزا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است.

غار قوری قعله :بزرگترین غار آبی خاورمیانه با قدمت ۶۵ سال است.که در می‌باشد. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسرکنار جاده روانسر- پاوه  و مجاور روستایی به همین نام قرار دارد.طول این غار ۱۲ کیلومتر و عمق آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران ثبت رسیده‌است. در سال ۱۳۵۵گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال  ۱۳۵۶ و نیز گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی موفق به کشف کامل این اثر شدند.ژرفای حوضچه‌های این غار به ۱۴ متر می‌رسد همچنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱ درجه‌است و در تمام فصول سال ثابت است. این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار ریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس می‌باشد.این غار یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی شهرستان روانسر می باشد.
به یاری خداوند در روز پنج شنبه  در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ در ساعت ۴ عصر با تعداد اعضای ۳۵ نفر راهی دیار سرسبز و تاریخی کرمانشاه شدیم .کرمانشاه یکی  از شهر های بسیار زیبا و تاریخی و در قسمت غربی کشور واقع شده و از جنگ هشت ساله مابین ایران و عراق لطمه بسیار دیده است  و به خاطر
دلاوری های شیر مردان اریایی کرمانشاه  همچنیان پابرجا باقی مانده است .
درود بر تمامی شهیدان ایرانی یادشان تا همیشه گرامی .
در ادامه مسیر به سمت کرمانشاه نخست به سمت استان اصفهان رفتیم و شهرهای بسیاری را در طول مسیر پشت  سر گذاشتیم و استان لرستان یکی از استان های بسیار زیبا و مانند کرمانشاه یکی از استان های تاریخی و باستانی ایران می باشد که گروه در طول مسیر از آن گذر کرد و دیدن طبیعت بسیار سر سبز این استان و همچنین دیدن کوه پر برف اشتران کوه (واقع در استان لرستان – شهرستان ازنا) یکی از زیباترین تصاویری از طبیعت بود که تمامی ما به چشم دیدیم. اشتران کوه رشته‌کوهی است در شرق استان لرستان قرار دارد.  این رشته کوه از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. بلندترین قله این رشته‌کوه به نام
سن بران ۴۰۵۰ متر بلندا دارد و مرتفع‌ترین نقطه استان لرستان است. این کوه به قدری از کنار جاده  زیبا بود که دیدگان همگی گروه را  مجذوب خودش کرده بود .و بعد از گذشتن از  این کوه ، دیدن  مناظرسرسبز لرستان و مزارع اطراف شهر ازنا و علی الیگورز جلوه ای خاصی به سفر ما بخشیده بود.
در شهر علی الیگورز توقفی کوتاهی داشتیم  شهر کوچک ولی بسیار زیبایی بود و به همین ترتتیب مسیرهای شهر های مختلف رو پیمودیم تا به مقصد اصلی یعنی استان کرمانشاه رسیدیم . شهری که در زیبایی طبیعت یکی از یهترین استان های کشور محسوب میشود و یکی از بزگترین  قطب های  کشاورزی  می باشد.
هدف ما در شهر کرمانشاه دیدن اثار تاریخی  مهم این شهر یعنی تاق بستان و غار قوری قوری قعله بود.و دیدن طبیعت زسیت محیطی استان و بسیار در این امر موفق بودیم چون تمامی اثار را که مد نظر داشتیم دیدیم و غار بسیار زیبایی قوری قعله رو نیز در یک عصر بسیار دلپذیر دیدیم .
تمامی گروه در ساعت ۶ عصر روز جمعه ۱۳ خرداد برای یدن این غار زیبا وارد محوطه غار شدند .
از در وردی غار که توسط  یک  درب فلزی سفید رنگی از غار حفاظت می کرد وارد محوطه اصلی غار شدیم ابتدا یک مسیر بسیار باریک ولی کوتاه که توسط نور افکن روشن شده  بود و در سمت راست راهرو باریک مرکز اطلاعات گردشگری  غار قرار داشت که فیلم ها مربوط به غار ارایه می داد عبور کردیم  و از این محل  به یعد غار به راهرو باریکی دیگر باز می شد و بعد از گذشتن از از راهرو های باریک مسیر کمی پهن تر شد و قندیل های بسیار در اطراف غار در حالت های مختلفی بسیار جالب دیده می شد و گاهی از شکل خاص انهاا به یاد مجسمه های بسیار نفیس در دنیای بیرون از غار می افتادیم. تالار بسیار زیبایی در غار قرار داشت که مهترین قسمت غار محسوب می شد و بسیار عریض بود و در سمت چپ غار دیواره های بسیار بلندی وجود داشت که رد پای آب در مسیر طول زمان بر آن دیده می شد و یک جوی باریکی از آب در قسمت پایین غار در جریان بود که بسیار زلال و شفاف بود که البته این قسمت منظور دیواره و جوی آب می باشد که توسطی سکوی و نرده های سفید رنگی  به خاطر حفاظت بیشتر جدا شده بود.
و در قسمتهای بعدی غار به طور دایم راهرو ها باریک و پهن  می شدند و گاهی از میانه مسیر یک سنگ و یک صخره بسیار زیبا و خود نمایی می کرد و بسیار جالب توجه بود و همه گروه تا انتهای غار رفتند و برگشتند و در طول مسیر نیز غرق در حیرت عظت وجودی خداوند بودند چرا که در همه غار این معنی که خدا بزرگتر از آنی هست که وصف می شود به وضح هویدا رسیدند.
در مسیر های بعدی به دیدن اثار تاریخی تاق بستان رفتیم و جلوه ای از شکوه تاریخ ایران بخصوص دوران ساسانی در این قسمت نقش بسته بود در این محوطه باستانی صحنه های تاج گزاری خسروپرویز(خسرو دوم)دیده می شد و همچنین شاپور دوم و سوم و ….ومحوطه آمیزه ای از چشمه و سنگ نگاره ها و تاریخ و کوه تشکیل شده بود و یک محوطه کاملا بی نظیر را در پیش روی همه ما قرار داده بود و همچنین بیستون که سنگ کده ای بود  در دل کوه تراشیده شده بود و کتبیه بسیار گویای داریوش در اعلام اینکه در آن زمان کشور ایران یک قدرت جهانی محسوب می شده است و اینکه نسب خانواده خودش چیست و چه کارهایی برای کشور و حکومت هخامنشیان  انجام داده است و محوطه سر شار از حس وطن پرستی بود و مطمنا در نظر ایندگان بسیار بزرگ و محترم خواهد بود.
و در واقع در این زمان به پایان  سفرمان نزدیک می شدیم و بسیار خاطرات زیبایی که از این سفر به یاد ماندنی در ذهن همه نقش بسته بود و مسیر برگشت به بیان خاطرات سفر گذشت و اینکه در اینده زمانی دوباره بدست اید تا باز با هم همسفر شویم و خاطراتی بسیار زیبا برای خودمان رقم بزنیم.
سفرمان در روز یکشنبه در ساعت ۷ عصر به پایان رسید و همگی در صحت سلامت به شیراز برگشتند.
به امید سفر های آینده همدیگر را به خدا سپردیم.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.