barme firooz_16

جهت مشاهده تصاویر روی عکس کلیک یا به قسمت گالری مراجعه کنید

به نام آفرینده ماه و مهر
گزارش کوهپیمایی برم فیروز گروه کوهنوردی ردپا در تاریخ ۳۰/۲/۱۳۹۰
مناسبت : روز کوهنورد (روز اورست  روز صعود ایرانیان به قله اورست می باشد )
مکان : برم فیروز
اعضای شرکت کننده  : ۴۱ نفر

معرفی منطقه سپیدان :
شهرستان سپیدان یا اردکان فارس، در شمال استان فارس، در منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی که اغلب پوشیده از درختهای جنگلی کم پشت و تنک مانند بادام وحشی است، قرار دارد. مرکز این شهرستان، شهر اردکان است که در حدود۲۰۰۰ سال قدمت دارد. این شهر بواسطه آب و هوای خوش و پیستهای اسکی شهرت دارد. آب و هوای آن در زمستان بسیار سرد و در بهار و تابستان خنک و معتدل است.و دارای قله ۳۷۰۰ متری برم فیروز می باشد.
۴۱ نفر از اعضای گروه کوهنوردی ردپا که د برنامه شرکت داشتند :
سرپرت خانم ها : طاهره منفرد
خانم ها : طاهره منفرد – ساناز خوشخو( نویسنده گزارش ) – لیلا زارع – زهره عسکری – صفورا ببر افکن – راضیه کمالی نیا – زهرا خرد پیشه – زینب بابایی – آرزو قدمی – حمیرا زاع – نزاکت زارعی – سعیده کشاورز – ساغر زارع – فاطمه فهندز – مزده فهندز – زهرا بایتانی –
سرپرست آقایان : اشکان سالاری
آقایان : محمد محمدی – ا شکان سالاری – کوروش دهقان – ایمان عباسی – محمد هادی قناعتیان – میثم عبدالهی – سید مسعود حسینی – سید مهدی حسینی – میلاد غفاری – ناصر نظری – مهرداد مختار – محمد صالح پور دست – احمدرضا قربانی – محسن احمدی – مجتبی محیط – رضا منفرد – امیر رضا حمیدیان شیرازی – محسن سعادتی  – محمد هاشمی –  ذبیح مند  و تیم بوانا ت (سید علی حسینی و قاسم رحمیی و قاسم مکاری( رییس تربیت بدنی منطقه بوانات )علیرضا مکاری – قاسم حسینی)عکاس : صفورا ببرافکن
نویسنده گزارش : ساناز خوشخو
به مدد پروردگار در تاریخ ۱۳۹۰ / ۲/۳۰  تعداد۴۱نفر از اعضای گروه رد پا به مناسبت روز کوهنورد (روز اورست) موفق به کوهپیمایی برم فیروز و رسیدن به دریاچه شدند . روز اورست روزی است که تیم کوهنوردی ایران عزیزمان موفق به صعود به قله ۸٬۸۴۸ متری اورست شدند و به همین دلیل این روز به نام اورست نامگذاری شده است و این مناسبت سبب شورو شعف در اعضای گروه شده بود .
صبح ساعت ۳۰/۶  از محل اصلی حرکت یعنی پل معالی آباد به سمت محل مورد نظرمان(سپیدان)رهسپار شدیم  و در ساعت ۴۵/۶به پلیس راه دوکوهک رسیدیم  و بعد از عبور از پلیس راه به سمت شهرستان سپیدان  وارد مسیر اصلی منتهی به برم فیروز شدیم .و در ساعت ۱۵/۸ به پای کوه رسیدیم و در ۳۰/۸ وارد مسیر منتهی به دریاچه شدیم .از سمت چپ وارد راه کوهنوردی شدیم که با شیب بسیار تندی آغاز شد و این شیب تا نیم کیلومتر از مسیر نمود خاصی داشت و در ساعت ۱۵/۹ به چشمه رسیدیم و خنکی آب زلال چشمه جانی دوباره به اعضای گروه بخشید و در حدود ۷ دقیقه در کنار چشمه ماندیم و بعد به سمت منبع اصلی چشمه که راه صخره ای با شیب تندی بود وارد شدیم بعد از حدود ۴۰ دقیقه کوهپیمایی به مسیرمستقیم دریاچه وارد شدیم و دریاچه در سر بالایی کوه و در یک سطح مسطح قرار داشت و البته شایان ذکر است که گفته شود که  برم در لغت به معنی محل جمع شدن آب میباشد.در این محل در فصول گرم سال،آب شدن برفها تشکیل دریاچه ای میدهد که در زمستان به دلیل برف زیاد سطح آن کاملا نامشخص و یخ زده می باشد . دریاچه برم فیروز در ارتفاع ۳۳۵۰ متری ارتفاعات برم فیروز واقع شده و در فاصله ۱۴ کیلومتری از شهرستان سپیدان قرار دارد. این کوه بیشتر جنبه پیاده روی دارد تا جنبه کوه نوردی . اما به دلیل سرد بودن منطقه بهتر است وسایل لازم را همراه خود داشته باشید . مناسب ترین فصل برای رفتن به این کوه به دلیل سرد بودن منطقه اردیبهشت ماه است ، که سرمای منطقه کم شده باشد و هم هنوز خیلی به سمت گرما نرفته ایم و می توانید بعد از یک پیاده روی و رسیدن به دریاچه ای زیبا ، برف زیبایی را هم در اردیبهشت ماه تجربه کنید که دور تا دور دریاچه را سفید کرده است  و در ساعت ۱۱ به محل دریاچه رسیدیم و قله برم فیروز بر فراز دریاچه در ارتفاع ۳۷۰۰ متری ما رو به سمت خود فرا میخواند ولی به علت مناسبت روز کوهنورد برنامه گروه فقط سیدن به دریاچه بود و صعود به قله به علت شلوغی مسیر به روزی دیگر موکول شد.دریاچه به قدری زیبا و شاداب به نظر می رسید که کلمات در توصیفش بی جلوه می مانند و در زیر تابش نور تصویر پر ابهتی را از خود به نمایش میگذاشت. .در قسمت شرقی دریاچه برف زیادی انباشته شده بود و قسمتی از آن(برف) به داخل دریاچه کشیده شده بود و ناخود اگاه فکر می کردیم که در قطب جنوب هستیم .علیرغم اینکه برف زیادی در کنار دریاچه وجود داشت نسیمی بسیار خنک در اطرافمان در جریان بود و شادابی را به وضوح می شد درک کرد.و تا ساعت ۳۰ /۱ در محل دریاچه ماندیم و صد البته ترک منطقه به علت زیبایی برف و دریاچه هر دو در کنار هم بسیار دشوار می بود و در اخر منطقه را به قصد صعود به قله به آینده سپردیم و در ساعت ۳۰/۲ در کنار یکی از شعبه های چشمه که منبعش همان آب زلال دریاچه بود به قصد تجدد قوا توقفی داشتیم و ۵ دقیقه در کنار چشمه ماندیم و از همان جا برای برگشت به محل اولیه کوهپیمایی به مسیر جدیدی رو انتخاب کردیم  و در ساعت ۳۰/۳ به پای کوه رسیدیم  و در ساعت ۴ عصر رهسپار شیراز شدیم .مطمنا خاطره کوهپیمایی امروز در یاد همه اعضای گروه به رنگ طلایی باقی خواهد ماند.