نام (های) غار : شفق
نام فارسی غار بصورت لاتین : Shafagh
معنی نام (وجه تسمیه) : در لهجه محلی شوفاق به معنای خفاش است
۲۸˚ ۴۰′ ۸″ : (N  )  عرض جغرافیایی دهانه غار
۵۲˚ ۵۶′ ۳۴″ : (E  )  طول جغرافیایی دهانه غار
ارتفاع دهانه اصلی از سطح دریا : ۱۵۰۶ متر
تعداد دهانه غار : ۳ دهانه
استان : فارس
نزدیکترین شهر : میمند
نزدیکترین روستا : دوزه


 

نشانی محل غار : از شیراز به سمت شهر میمند حرکت می کنیم و پس از آن مسیر را به سمت منطقه سیمکان ادامه می دهیم. بعد از رسیدن به روستای دوزه حدود ۱ کیلومتر مسیر آسفالت را ادامه می دهیم که به فرعی خاکی قبل از روستای کوشکسار می رسیم . از آنجا مسیر خاکی را به سمت تنگ تیهو ادامه می دهیم تا اول تنگ (در کنار جاده خاکی خط تیر های برق است). از آنجا پیاده به درون تنگ می رویم که در سمت چپ خود چشمه می بینیم از همان جا در سمت راست بالا میرویم تا به دهانه برسیم (از چشمه دهانه پیدا است). فاصله این غار از شیراز حدود ۱۴۰ کیلومتر می باشد. ضمنا این غار را می توان از مسیر جهرم نیز رفت.

طول غار : ۳۳۵ متر

توضیحاتی درباره نوع غار : این غار آهکی می باشد. از غارهای تونلی و طبقاتی است. دارای خفاشهای بزرگی می باشد. دهانه ورودی دو حفره در بالای سر هم است. اطلاعات دقیقی در خصوص تاریخ کشف غار پیدا نکردم اما می شود گفت این غار در دهه ۴۰ توسط کوهنوردان فارس کشف شده است. از لحاظ غارسنگ ها این غار غنی نمی باشد. رطوبت درون غار نیز نسبتا زیاد است.

شرحی از پیمایش و ابزار مورد نیاز : برای پیمایش کامل غار بایستی لوازم فنی مورد نیاز برای عبور از یک تراورس ۱۵ متری همراه داشته باشیم.

جانداران داخل غار : خفاش – سوسک – عنکبوت – هزارپا

توصیف سختی غار برای پیمایش : پیمایش این غار بسیار ساده است فقط در یک مکان بایستی تراورس انجام داد که حتما احتیاج به حمایت و نصب طناب ثابت دارد.

باسپاس ازهمنوردمان اقای محیط


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.