به نام خالق کوه ها
گزارش برنامه صعود قله دومیر استان مرکزی

ساعت ۰۶:۰۵ صبح روز پنجشبه ۶ تیرماه ۹۸ به همراه ۱۲ تن از یاران ردپا (۲ نفر میهمان از فیروزآباد و ۱ نفر میهمان از بندرعباس) با یک دستگاه مینی بوس از فلکه معلم راهی اصفهان شدیم. ساعت ۰۶:۲۵ به پلیس راه شیراز_پاسارگاد رسیدیم. جهت صرف صبحانه در مجتمع رفاهی_فرهنگی اورنگی توقف کوتاهی داشتیم. ساعت ۱۲:۲۰ به اصفهان رسیدیم. ناهار را در رستوران خوردیم. ساعت ۱۳:۴۰به سمت دلیجان حرکت کردیم. ساعت ۱۶:۰۰ به شهر دلیجان رسیدیم. از آنجایی که روستای مُزوِش (روستای محل پیمایش) دارای امکانات جهت تهیه آب و غذا نداشت، کلیه مواد غذایی موردنیاز صعود را از دلیجان خریداری کردیم. علت نامگذاری این روستا به گفته مردم بومی منطقه این است که “وِش” به معنای پنبه است. افرادی که در گذشته آنجا کار می کردند مزدشان پنبه بوده است. ساعت ۱۷:۳۵ به روستای مُزوِش رسیدیم. طبق هماهنگی قبلی با آقای جمشید صادقی که یکی از اعضای شورای روستای مُزوِش (شماره تلفن ۰۹۱۳۷۴۲۴۶۲۴) بودند. به همراه ایشان به محل اقامت خود در روستا رفتیم. این خانه شامل یک اتاق، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و یخچال بود. با استقبال گرم صاحب خانه که خانمی مسن بود روبه رو شدیم. موج سادگی در کلام و رفتارشان موج می زد. بعد از مستقر شدن به توصیه سرپرست برنامه ابتدا کوله های قله را آماده کردیم. پس از صرف چایی و کمی استراحت به همراهی نوه صاحب خانه راهی گشت روستایی شدیم. خدا را شکر نسیم خوش و خنکی می وزید و منطقه دارای درختان به، سیب، گردو بود. در طول مسیر گل محمدی نیز مشاهده کردیم.

در کنار چشمه ای پرآب به نام سرآسیاب به خوردن هندوانه مشغول شدیم‌. ساعت ۲۰:۳۵ به خانه برگشتیم. پس از خوردن شام و آماده کردن یک سری وسایل در ساعت ۲۲:۰۰ به استراحت پرداختیم. قرار بود ساعت ۰۳:۰۰ صبح بیدار باش باشد و طبیعتا خواب کافی قبل صعود نکته قابل توجهی بود.

روز جمعه ٧ تیر ساعت ٠٣:٠٠ صبح همه همنوردان از خواب بیدار شدند و پس از خوردن چایی و جمع کردن وسایل خواب در ساعت ۰۴:۰۰ بیرون خانه روستایی به گرم کردن پرداختیم. ساعت ۰۴:۱۵ راننده نیسانی که از قبل با ایشان هماهنگ شده بود به دنبال ما آمدند. مسیر خاکی ای درّه معدن که حدود ۸ کیلومتر بود را با نیسان طی کردیم که این دره محل استخراج سنگ معدن می باشد. ساعت ۰۵:۰۵ مسیر خاکی تمام شد. ارتفاع شروع پیمایش ۲۶۲۰ متر بود. پیمایش را با توکل به خدا در ساعت ۰۵:۱۵ آغاز کردیم. مسیر دارای شیب ملایم بود و درختان بید به صورت پراکنده دیده می شد.

رودی در میان دره جاری بود. وجه تسمیه قله “دومیر” به گفته مردم بومی، دو قله هم جوار در منطقه است که به هرکدام یک “میر” گفته می شود. توقف کوتاهی جهت کم کردن لباس داشتیم. همچنان که دره را ادامه می دادیم، شیب مسیر افزایش پیدا می کرد. در طول مسیر چند توقف کوتاه جهت استراحت و خوردن تنقلات و آب داشتیم. در نهایت دره منتهی به قله شد. همچنان گروه های زیادی از شهرهای مختلف در حال صعود بودند. سرانجام ساعت ۰۸:۴۵ به قله دومیر (اردهال) به ارتفاع ۳۵۰۵ متر رسیدیم.

با هم خوانی کردن سرود ملی، قله را صعود کردیم. میزان پیمایش انجام شده از پای کوه تا قله، ۶ کیلومتر بود. هوا خنک و آفتابی بود و هیچ گونه لکه برفی در طول مسیر دیده نمی شد. پس از گرفتن عکس های دسته جمعی و تکی، سریع ارتفاع را کم کردیم و در زیر قله با خیالی آسوده به صرف صبحانه و استراحت پرداختیم. ساعت ۰۹:۵۰ فرود را آغاز کردیم.

ساعت ۱۲:۳۰ زیر درختان بید انتهای مسیر تا رسیدن نیسان استراحت کردیم. ساعت ۱۳:۰۰ راننده نیسان رسیدند. بلافاصله به سمت روستا رهسپار شدیم. وقتی به روستا رسیدیم، کوله ها رو جمع کردیم و با صاحب خانه مهربان و مهمان نواز خداحافظی کردیم. نکته قابل ذکر این است که در فصل تابستان کوهنوردان حتما پماد دافع حشرات به همراه خود داشته باشند. سپس به سمت دلیجان حرکت کردیم. ساعت ۱۴:۴۰ به شهر دلیجان رسیدیم و پس از صرف ناهار در رستوران بعثت، ساعت ۱۶:۰۰ به سمت منطقه آب گرم محلات حرکت کردیم. طبق هماهنگی قبلی با مجتمع گردشگری، اقامتی و درمانی سردار( با شماره تلفن ۰۹۱۸۹۶۶۷۱۶۶) دو عدد سوئیت از قبل رزرو شده بود. نکته قابل توجه این مجموعه این است که آب سرد موجود نبود و حتی درختان آنجا از آب گرم تغذیه می شوند. همچنین غذای میهمان ها از شهر دلیجان تامین می شود و این مجموعه داری کافه، سوپر مارکت، ۲ استخر آب گرم و سوییت است. همه همنوردان با دو سانس متفاوت از آب گرم استفاده کردیم. ساعت ۲۳:۳۰ پس از صرف شام به استراحت پرداختیم.

روز شنبه ۸ تیر ساعت ۰۵:۴۵ همنوردان از خواب بیدار شدند.پس از جمع آوری کلیه وسایل ، ساعت ۰۶:۳۰ به سمت محلات حرکت کردیم. ساعت ۰۶:۵۰ به محلات رسیدیم. ساعت ۰۷:۱۵ در یک رستوران به صرف صبحانه مشغول شدیم که همنوردان املت و جیگر سفارش دادند. ساعت ۰۸:۱۵ به دهکده گل رسیدیم. به بازدید کامل پرداختیم. گل های زیبا در تنوع زیاد موجود بود. همنوردان جهت سوغاتی محلات به خرید گلدان های گل پرداختند.

ساعت ۰۹:۰۰ به سمت شیراز حرکت کردیم. ساعت ۱۰:۳۰ توقف کوتاهی در میمه داشتیم. ساعت ۱۳:۱۰ به مجتمع مارال ستاره شهرضا جهت صرف ناهار رسیدیم. ساعت ۱۴:۰۰ به ادامه مسیر پرداختیم. در طول مسیر چند توقف داشتیم.
در نهایت ١٢ نفر از همنوردان در ساعت ۲۱:۳۰ در صحت و سلامت کامل با کوله باری تجربه و خاطره ای خوش به ایستگاه همیشگی ردپا ،میدان معلم شیراز ،رسیدیم. خدا را شاکریم که شانزدهمین صعود قله از طرح سیمرغ کوه های ایران را به اتمام رساندیم. جای همه همنوردان سبز بود.

با سپاس فراوان از جناب آقای سالاری سرپرست برنامه

وسپاس از جناب آقای زندی ریاست محترم هیات کوهنوردی دلیجان(۰۹۱۸۱۶۶۴۴۵۸) که در این برنامه ما را یاری دادند.

تا قله ای دیگر …..
شاد باشید
* اعضا حاضر در برنامه
آقایان:
محسن سالاری ( سرپرست)
امید رستم خانی ( امور مالی)
محمد علی اصلاحی ( امدادگر آقایان)
سید سجاد یعقوبی ( پاقدم)
فرهاد علی نیا ( تصویربردار)
تیموری ( حمل و نقل با شماره تماس ۰۹۱۷۷۲۸۸۷۵۵)

بانوان:
حمیده افتخاری ( کمک سرپرست)
فاطمه کریمی ( امدادگر بانوان)
زهرا خسروی ( ناظر بر محیط زیست)