به نام خالق هزاران کوه

صعود داستان مشکلات است، مواجهه چشم در چشم با ترس و غلبه کردن بر موانع؛ با این حساب، دیواره‌ها بهترین معلم‌ها هستند. «کنراد انکر» هیمالیانورد و دیواره نورد آمریکایی پانزدهمین صعود پروژه سیمرغ کوه های ایران و اولین صعود سال ۱۳۹۸ به قله هزار، بلندترین قله استان کرمان و چهارمین قله مرتفع ایران، از تاریخ ۱۴ الی ۱۶ خرداد ماه توسط باشگاه کوهنوردی ردپا شیراز برگزار شد.
کوه هزار، کوهی است در رشته کوه هزاران، در استان کرمان که در بخش راین در جنوب این شهرستان قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان می‌باشد. ارتفاع آن با اندازه‌گیری دقیق به‌وسیله دستگاه جی پی اس ۴۵۰۱ متر برآورد شده است.
کوه هزار، به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده و چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع‌ترین قله جنوب کشور است. از جاذبه‌های گردشگری این کوه، وجود آبشار راین در دل این کوه است.
روز اول
۱۴ خرداد ماه ساعت ۶ صبح، ۸ نفر از همنوردان باشگاه ردپا و دو نفر همنورد مهمان از هیئت کوهنوردی فیروزاباد و لامرد در محل فلکه معلم جمع شده و با یک دستگاه مینی بوس به سمت استان کرمان راهی شدیم. ساعت ۶:۳۵ پلیس راه شیراز-فسا و ۷:۴۵ پلیس راه فسا-سروستان و ۹ به شهرستان نیریز رسیدیم. پس از طی مسافت ۲ ساعت،۱۱ قبل از ظهر به سیرجان رسیدیم. در سیرجان همنوردان مقداری میوه و تنقلات خریداری کردن و بعد از آن در ساعت ۱۱:۲۵ به سمت راین حرکت کردیم. در مسیر ساعت ۱۲:۴۵ نزدیکی شهر بردسیر و نرسیده به مسیر نگار در یک مجتمع خدماتی رفاهی جهت اقامه نماز و سوخت گیری وسیله نقلیه توقف نمودیم. ساعت ۱۳:۱۰ به سمت نگار حرکت کردیم. ساعت ۱۳:۲۵ به شهر نگار رسیدیم و بعد از آن به سمت گلزار مسیر را ادامه دادیم. حدود ساعت ۲ بعدازظهر وقتی که به سمت روستای گلزار در حال حرکت بودیم، رشته کوه هزاران با یک عظمت حیرت آور قابل رویت بود. پس از گذر از روستای گلزار به سمت روستای صاحب آباد رهسپار شدیم و حدود ساعت ۱۴:۲۵ وارد جاده خاکی شدیم. پس از طی مسیر حدود ۵ کیلومتر دوباره وارد مسیر آسفالت شدیم. ساعت ۱۴:۳۵ به راین رسیدیم. ساعت ۱۴:۴۵ به یک رستوران جهت صرف ناهار رفتیم.
پس از صرف ناهار، ساعت ۱۶ یک دستگاه مزدا دوکابین که از قبل هماهنگ شده بود (آقای نصری ۰۹۱۳۴۴۱۱۷۵۳) جهت انتقال همنوردان به روستای باب زنگی در محل حضور یافت. پس از جایگذاری کوله و وسایل همنوردان، ساعت ۱۶:۳۰ راین را به سمت روستای باب زنگی ترک کردیم. این روستا با ارتفاع ۳۳۰۵ متر از سطح دریا بلندترین روستای کشور می‌باشد. قسمت زیادی از مسیر راین تا روستای باب زنگی جاده خاکی است که عبور با مینی‌بوس در آن تا حدودی دشوار است. حدود ساعت ۱۶:۳۰ از روستای باب بینی عبور کردیم و سرانجام ساعت ۱۷:۴۰ به باب زنگی رسیدیم. تعداد خانوارهای ساکن در این روستا بسیار اندک است و خانه‌های آنها اکثرا کاهگلی بود. طبیعت اطراف این روستا بسیار سرسبز و زیبا بود و هوای نسبتا خنکی داشت. آب این روستا نیز از آب برف تامین می‌شد.
دو اتاق جهت اسکان همنوردان از قبل رزرو شده بود (آقای نقدی ۰۹۱۳۸۳۵۲۰۶۷). پس از جا دادن وسایل در اتاق و بستن کوله‌ی روز صعود، راهنمای گروه، جناب آقای حسن صنعتی عضو هیئت راین (۰۹۱۳۴۴۱۰۶۵۹) روستا و اطراف آن را به ما معرفی نمودند. همانطور که گفته شد کوه هزار به خاطر وجود هزاران نوع گیاهی که در آن رویش دارد، محیط را بسیار عطرآگین می‌کند و این موضوع در اطراف این روستا بسیار محسوس بود. طبیعت این روستا واقعا حیرت آور بود. بعد از گشت اطراف روستا، شام خود را صرف کردیم و ساعت ۲۱ همگی استراحت نمودیم. ساعت ۱۲ نیمه شب یکی از اعضای هیئت فیروزآباد با وسیله نقلیه شخصی به روستای باب زنگی آمده بود به گروه پیوستند.
روز دوم
ساعت ۴ صبح روز ۱۵ خرداد ۹۸، همگی بیدار شدیم. ساعت ۴:۴۵ همنوردان صبحانه خورده آماده حرکت شدند و با توکل به خدا ساعت ۴:۵۰ صعود آغاز شد. تعداد اعضا ۱۲ نفر بود. سرقدم آقای صنعتی و پاقدم آقای خشنود بودند. ۲ ساعت اول پیمایش در یک مسیر نسبتا هموار و دارای شیب ملایم حرکت کردیم.

پس از طی نیم ساعت از مسیر به یک استخر رسیدیم که در آن آب چشمه جمع می‌شد که بسیار زلال بود. ساعت ۵:۲۰ در این مکان برای استراحت و کم کردن لباس توقف نمودیم. در ادامه مسیر شیب به تدریج افزایش یافت و ساعت ۷:۱۰ به ابتدای دره رسیدیم. در طول این دره چشمه‌های متعددی که حاصل از ذوب برف بودند و آب بسیار خنکی داشتند، وجود داشت. حدود ۱۰ دقیقه استراحت کردیم. شیب دره تقریبا زیاد بود و در ارتفاع ۴۰۱۱ قرار داشتیم. به دلیل افزایش ارتفاع و شیب، پیمایش نیاز به تمرکز و هماهنگی تنفس و گامبرداری داشت که با یادآوری‌های سرپرست گروه، جناب آقای سالاری این کار عملی شد. ساعت ۸:۳۰ به ابتدای برفچال اول رسیدیم. در این محل ۲۰ دقیقه استراحت کردیم و ساعت ۸:۵۰ مسیر را ادامه دادیم.

عبور از برفچال دشوار نبود و با گامبرداری صحیح انجام گرفت. پس از عبور از برفچال، قسمتی از مسیر دست به سنگ شدیم. ساعت ۹:۲۰ برای استراحت توقف نمودیم. در ادامه مسیر از دو برفچال دیگر با گامبرداری صحیح عبور کردیم. مسیر نیاز به دست به سنگ داشت. شیب بسیار زیاد شده بود. پس از طی مسیر تیغه های سنگی، ساعت ۹:۴۵ در نزدیکی قله توقف کردیم تا پلار و لباس مناسب برای رقتن روی قله بپوشیم. مسیر بسیار شلوغ بود و گروه‌های زیادی از سایر نقاط کشور برای صعود به قله آمده بودند.
سرانجام در ساعت ۱۰ صبح ۱۵ خرداد ماه مصادف با عید سعید فطر، ۸ نفر ازگروه ردپا و سه نفر از هیئت‌ کوهنوردی شهرستان‌های فیروزاباد و لامرد، توانستیم با موفقیت، سلامت و افتخار قله هزار کرمان با ارتفاع ۴۵۰۱ متر را صعود کنیم. این صعود مبارک باد. روی قله باد درحال وزش بود ولی آزار دهنده نبود. پس از گرفتن عکس تکی و دسته جمعی در قله به دلیل شلوغی قله و کمبود مکان ایمن جهت ایستادن، ساعت ۱۰:۲۵ مسیر فرود از قله را از سر گرفتیم.
ساعت ۱۰:۴۵ جهت استراحت و صرف مقداری تنقلات روی یال توقف کردیم و پس از ۱۵ دقیقه مسیر فرود را ادامه دادیم. ابتدای مسیر فرود با مسیر صعود تفاوت داشت. ابتدای این مسیر مقداری ریزال بود ولی دارای شیب به نسبت کمتری بود. پس از طی مسیر فرود از دره، در ساعت ۱۴:۳۰ به روستای باب زنگی رسیدیم و برنامه صعود با موفقیت و در کمال صحت به پایان رسید.
تا ساعت ۱۵:۱۵ همه همنوردان مقداری استراحت کرده و ناهار خورده و وسایل را جمع نمودند. ساعت ۱۵:۴۰ با یک دستگاه مزدا دو کابین به سمت راین رهسپار شدیم. در راین مرکز آموزش رفاهی فرهنگیان راین جهت اسکان هماهنگ شده بود. پس از قرار دادن وسایل و استراحت در آنجا، ساعت ۱۹ برای گشت شهری به سمت ارگ راین رفتیم.
روز سوم
روز ۱۶ خرداد ماه ساعت ۸ صبح محل اسکان را به سمت ماهان ترک کردیم و ساعت ۸:۴۰ به باغ شازده ماهان رسیدیم. پس از بازدید از این باغ بسیار زیبا، ساعت ۱۰:۲۰ از ماهان به سمت سیرجان حرکت کردیم. ساعت ۱۳ به سیرجان رسیدیم و برای صرف ناهار و نماز در آنجا توقف نمودیم. ساعت ۱۴:۳۰ از سیرجان به شیراز حرکت کردیم و پس از ۵ ساعت ساعت ۱۹:۳۰ به پلیس راه شیراز-فسا رسیدیم. و در پایان ساعت ۲۰:۳۰ سرویس به میدان معلم رسید و برنامه منسجم صعود به قله هزار کرمان در سلامت کامل و با موفقیت به اتمام رسید.با تشکر از جناب آقای واحدی، رییس هیئت کوهنوردی راین (۰۹۳۸۸۲۴۹۱۱۳) که در این سفر هماهنگی‌های لازم را به انجام رساندند.
گزارش:زهراخسروی

 


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.