بسمه تعالی

گزارش برنامه برم فیروز بمناسبت گرامیداشت اولین صعودایرانیان به بام جهان
روز جمعه بیست و هفتم اردیبهشت نود و هشت اعضای باشگاه کوهنوردی ردپا طی یک برنامه منسجم صعود به قله برم فیروز را شروع کردند. کوهنوردان فارس همه ساله در هفته آخر اردیبهشت ماه که سالگرد اولین صعود ایرانیان به بام جهان _ اورست _ می باشد در این منطقه جمع می شوند.
برم فیروز دریاچه ای کوچک و دیدینی در بالای کوهی به همین نام است که در نود کیلومتری شمال غرب شیراز و چهارده کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. برم در لغت به معنی محل جمع شدن آب میباشد و دقیقا نمی دانیم که نام فیروز بر روی این دریاچه از نام فیروز پادشاه ساسانی گرفته شده که در این منطقه دارای سابقه تاریخی است و یا از فیروزه یعنی رنگ گل های اطراف برم. این دریاچه در ارتفاع ۳۳۵۰ متری است و قله بلند آن ریز بلند نام دارد که ۳۷۲۰ متر ارتفاع دارد که در شمال دریاچه قرار دارد. در طرف دیگر قله های رنج بزرگ با ۳۹۶۰ متر هم پیدا هستند که البته مسیر صعود آن ها از برم فیروز نمی باشد.
موقعیت جغرافیایی منطقه چهارده کیلومتری شمال سپیدان است شهرستان سپیدان با مساحت تقریبی ۲۵۵۸ کیلومتر مربع بین ۳۰/۵۲ درجه طول و ۴۴/۳۰ درجه عرض جغرافیایی با ارتفاع متوسط ۲۲۲۵ متر از سطح دریا در شمال استان فارس قرار دارد .این شهرستان به مرکزیت اردکان بوده و از شمال به استان کهکیلویه و بویر احمد و شهرستان اقلید و از شرق به مرودشت و از جنوب به شیراز و از غرب به شهرستان ممسنی محدود میشود سپیدان در ۷۰ کیلومتری شمال شیراز واقع است
ساعت شش صبح با اعلام قبلی باشگاه اعضا در محل میدان معلم شیراز جمع شدند و ساعت شش و ربع با یک دستگاه مینی بوس حرکت شروع شد. ساعت هشت و نیم به سپیدان رسیدیم و با یک توقف کوتاه در پارک سپیدان به حرکت خود ادامه دادیم. مسیر حرکت جاده مخصوص آبشار مارگون بود که پس از گذشت مقداری از مسیر و پس از گذشتن از راهدارخانه سه چاه و پیش از رسیدن به پیست اسکی پولادکف، ابتدای یک جاده فرعی در سمت راست توقف کردیم. علامت ویژه در ابتدای راه فرعی یک اتاقک نیمه تمام سنگی بود. از این مکان حرکت پیاده اعضای گروه شروع شد. ساعت حرکت ۴۵/ ۸ بود. هوا کاملاً صاف و آفتاب دلپذیری می تابید و کوه کاملاً سرسبز بود. از همان آغاز مسیر دامنه کوه پر از لاله های وارونه بود که نشاط و شادمانی را در آن هوای خنک چند برابر می کرد.این گل ها کل دامنه را پوشانده بود و تا چند کیلومتر مسیر ادامه داشت. در ارتفاعات بالاتر لاله های وارونه جای خود را به گون های مختلف و سرسبز می داد و باز در ارتفاعات بالاتر گل های زیبای کوچک زرد و بنفش خودنمایی می کرد. مسیر حرکت از دامنه کوه شروع شد و به سمت یال کوه حرکت کردیم. هم چنین در ارتفاعات بالای دو هزار متر مسیرهای پربرف بود. پس از ساعاتی عبور از روی صخره ها و سنگ های ناهموار، اینک پایمان به نرمی برف ها رسیده بود و استراحتی می کرد. ساعت ده در یک مکان سنگ چین شده که مربوط به ییلاق عشایر کوچرو بود، توقف نموده و صبحانه خوردیم و سپس ساعت ده و نیم دوباره حرکت خود را ادامه دادیم تا ساعت دوازده به دریاچه زیبای برم فیروز رسیدیم. پس از استراحت کوتاه کنار دریاچه حرکت خود را به سمت قله ریز بلند ادامه دادیم. اما پس از طی مسافتی متوجه ابرها شدیم که وضعیت هوا را دگرگون کرده بود و احتمال رعد و برق و بارش وجود داشت. پس بنا به پیشنهاد سرپرست برنامه مسیر خود را عوض کرده و با سرعت خود را به پایین رساندیم.
شیب مسیر ملایم بود و نیاز به مسائل فنی نداشت. ناهار را حدود ساعت سه در پایین کوه خوردیم و پس از استراحتی سوار ماشین شده و به شیراز برگشتیم. ساعت هفت به شیراز رسیدیم.
پوشش گیاهی: پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان بوته ای ،گون و بدون وجود درختان سایه دار است. گل لاله واژگون، حسرت، گونه هایی از فرفیون و جاشیر و سنبل وحشی در منطقه فراوان می باشد.
آنتن دهی موبایل: در تمام طول مسیر آنتن دهی خوب بود؛ فقط نزدیک دریاچه آنتن دهی قطع می باشد.
پوشش جانوری منطقه شامل: پستانداران کوچک مانند موش و خرگوش و پستانداران بزرگ جثه ای چون گرگ،کفتار،روباه ،شغال و خرس می باشد که البته در برنامه شاهد هیچ کدام نبودیم.
بهترین فصل صعود: دریاچه تا اواخر فروردین یخ زده است و بهترین فصل صعود اردیبهشت و خرداد است که هوا مطلوب و پوشش گیاهی سرسبز است. در تابستان آب دریاچه کاهش می یابد.
نزدیک ترین امکانات: امکانات درمانی و بهداشتی و هم چنین پمپ بنزین، و دیگر خدمات شهری در شهر سپیدان در ۱۴ کیلومتری منطقه وجود دارد.
تعداد همنوردان گروه ۱۸ نفر بود.