گزارش برنامه تشگر بلندترین قله استان هرمزگان به ارتفاع ۳۲۳۶متر

باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی ردپا شیراز

۱۷ تا ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۷

شامگاه چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ساعت ۲۱:۳۰، تعداد ۱۰ نفر از اعضای باشگاه کوهنوردی ردپا به همراهی ۴ نفر از اعضای هیات کوهنوردی فیروزآباد با یک دستگاه مینی بوس از میدان معلم شیراز عازم صعود به قله تشگر شدند.

به لحاظ موقعیت جغرافیایی قله تشگر در استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس، دهستان سیاهو ، روستای زاکین قرار دارد.

۶۰ کیلومتر مانده به بندرعباس وارد دوراهی سیاهو شده و ساعت ۸:۲۰ نرسیده به روستای سیاهو ، وارد روستای درگز شدند. آقای آرامش (۰۹۱۹۰۲۷۰۷۰۹) از کوهنوردان پرتلاش بومی منطقه که هماهنگی های لازم صعود با ایشان انجام شده بود ، به همراه راهنمای جوان آقای افشین سالاری و یک دستگاه نیسان به استقبال گروه آمدند.

پس از صرف صبحانه و آماده شدن ، ساعت ۹:۱۰ به همراه راهنمای صعود سوار نیسان شده و به سمت روستای زاکین و جاده خاکی کوهستانی پای کوه حرکت کردند. پس از ۵۰ دقیقه و طی کردن باغات نارنگی و نخل به پای کوه رسیدند.

پس از گرم کردن و انجام حرکات کششی ساعت ۱۰:۰۰ صعود آغاز شد .ارتفاع پای صعود ۱۶۴۵ متر  بود. مسیر سرسبز و با تراکم خوبی از پوشش گیاهی مناظر بدیعی رو بوجود آورده بود . انبوه درختان سرو کوهی پوشش شاخص گیاهی منطقه بود .مطابق با برنامه ریزی قرار بود صعود به صورت دو روزه انجام شود .بنابراین کوله ها سنگین به همراه وسایل شب مانی بود .لذا سرپرست برنامه با در نظر گرفتن این  موضوع گروه را با سرعت مناسبی هدایت میکردند و استراحت های به موقع صعود را راحتتر میکرد. شیب های  متوسط و مسیرهای پاکوب و سنگلاخی طی شد. چشمه شاخص مسیر تا قبل از محل کمپ چشمه پره زردی بود که آب خوبی از آن جاری شده بود و سرچشمه آن قابل شرب بود و از پای کوه ۲ ساعت و نیم فاصله داشت.

ساعت ۱۵:۳۰ پس از طی ۵ ساعت و نیم پیمایش گروه به محل کمپ با ارتفاع ۲۵۸۶ متر در میان انبوه درختان سرو  رسید.تعدادی کومه عشایری برپا بود که در واقع عشایر بومی جهت ییلاق از آن استفاده میکردند. کومه ها با چوب سروها و بوته های خار ساخته شده بود. تعدادی از اعضای گروه جهت شب مانی کومه ها را انتخاب کردند.

گروه به استراحت و صرف نهار پرداخت. گشت در منطقه و بازدید از چشمه محل کمپ و زمین فوتبال بچه های بومی منطقه و کهنسالترین درخت سرو کوهی انجام شد. گروههای زیادی از شهرهای مختلف جهت صعود آمدند و چادرهای زیادی برپا شد.ساعت ۲۱:۰۰ گروه به استراحت و شب مانی پرداخت. شب سردی به سر شد.

جمعه ۱۹ بهمن ماه ، ساعت ۵:۳۰ بیدارباش اعلام شد و گروه پس از آماده شدن، پیمایش به سمت قله را ساعت ۶:۱۵ با کوله سبک آغاز نمود. ابتدای مسیر شیب ملایم و سپس شیب بیشتر شد و کوهستان برفی هویدا شد. با احتیاط مسیرهای برفی و یخ زده طی شد و گروه در ساعت ۹:۱۵ پس از ۳ ساعت پیمایش موفق به صعود قله تشگر با ارتفاع ۳۲۳۶ متر شد . باد تند و سردی می وزید. پس از خواندن سرود ملی و گرفتن عکس فرود انجام شد. گروه ساعت ۱۲:۱۰ به محل کمپ رسید و پس از صرف نهار و جمع کردن کلیه وسایل ساعت ۱۳:۴۵ ادامه فرود انجام شد.

ساعت ۱۶:۳۰ پیمایش به پایان رسید و با نیسان گروه به سمت روستای درگز بازگشت. جهت استراحت و شب مانی خانه روستایی در نظر گرفته شده بود که همه ی امکانات جهت حمام و استراحت را داشت و شام لذیذی آقای آرامش جهت گروه تدارک دیده بودند.

شنبه صبح ساعت ۶ بیدارباش اعلام شد و گروه پس از صرف صبحانه ساعت ۷:۳۰ به همراه راهنمای بومی آقای ملایی به سمت غار خرسین حرکت کرد . غار نمکی خرسین در نزدیکی روستای درگز قرار دارد  و جاده آسفالته از درگز دارد. این غار از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای منطقه میباشد. پس از بازدید ۴۰ دقیقه ای از غار ، راهنما گروه را به سمت باغات نارنگی خرسین هدایت کردند و از باغات روستا نارنگی خریداری شد و پس از سپاسگزاری و خداحافظی از آقای آرامش گروه راهی داراب شد.

صرف نهار در ساعت ۱۴:۳۰ در هتل رستوران شاپور داراب انجام شد . گروه در کمال صحت و سلامت ساعت ۱۹:۴۵ به شیراز رسید.

با سپاس و قدردانی از جناب آقای محسن سالاری سرپرست برنامه ، جناب آقای آرامش کوهنورد دلسوز کوهستان تشگر ، جناب آقای اصلاحی ریاست هیات کوهنوردی فیروزآباد و همگی همراهان

گزارش از : افتخاری

 


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

۵ دیدگاه برای “گزارش صعود به قله تشگر استان هرمزگان”

  1. با عرض سلام خدمت همنوردان عزیز بهترین مسیر برای صعود یک روزه از روستای هماگ بالا درادامه درادامه روستای تو تنگ هست مسیر زیبا بکر وراحت احتیاج به نیسان ندارد لیدر محلی هم دارد آقای حسین باقرزاده مکان شب مانی هم اتاق موجود هست

  2. کاش از کیفیت برف و یخ و نیاز به کرامپون و بقیه تجهیزات رو دقیقتر می نوشتین و همینطور مسیر برگشت که میشه با سر خوردن پایین اومد یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.