گزارش پیمایش خط الراس زرقان تاچشمه اوبز

جمعه ۲آذرماه۱۳۹۷
استان فارس -شهرستان زرقان -منطقه اوبز
صبح روز جمعه ۲ آذر ۹۷ ساعت ۶ صبح در میدان معلم شیراز جمع شدیم و ساعت ۶ و ۲۵ دقیقه با جمعی از همنوردان به سمت زرقان حرکت کردیم
چند نفر از همنوردان بین راه سوار شدند.
در ساعت ۷ و ۱۰ دقیقه به” امامزاده شاهزاده قاسم “زرقان که ۳۰ کیلومتر تا شیراز فاصله دارد رسیدیم.
کلمه “زرقان” که در اصل زرگان بوده واژه ایست مرکب از «زر» به معنی طلا و «گان» به معنی شایسته و سزاوار و شاید اطلاق کلمه زرگان به این شهر به سبب زمین های مرغوب و زرخیز این خطه بوده‌است و بعدها به زرقان مبدل شده‌است.
آقای قاسمیان ازگروه کوهنوردی پارسه زرقان به عنوان راهنما به همراه جمعی از اعضاء گروهشان به استقبال ما آمدند.بلافاصله صعود را از کنار امامزاده که در دامنه کوه قرار دارد شروع کردیم.بعد از ۴۰ دقیقه طی مسیر به محلی به نام باغچه بوریا باف رسیدیم.بعد از ۵۰ دقیقه به سر کوه رسیدیم .
کمی جلوتر ستونی طبیعی در کنار یک فرو رفتگی در قسمتی از کوه ایجاد شده بود که به تخت جمشید معروف بود . از آن مکان در دوردستها تخت جمشید واقعی نیز دیده می شد.در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه در دره ای به نام” دره کلاغی ” برای صرف صبحانه توقف کردیم و ساعت ۱۰ به مسیرمان ادامه دادیم ساعت حدود ۱۰ و ۱۰ دقیقه به قسمتی سنگی از کوه رسیدیم که برای عبور باید دست به سنگ می شدیم و از طناب استفاده می کردیم تا ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه دست به سنگ ادامه داشت تا به قله رسیدم و حرکت در خط راس را ادامه دادیم . مسیر منطقه بیشتر سنگی بود ولی چون سنگهادر اثر فرسایش دارای حفره های کوچکی بودند عبور راحت بود و لیز نمی خوردیم. در راه بوته های نیمه سوخته ای دیدیم که راهنما توضیح داد این بوته ها خود به خود می سوزند و دلیلش مشخص نبود. مسیر کاملا پاکیزه بود و به گفته آقای قاسمیان هر هفته با گروهشان به پاکسازی کوه می پردازند.
در دور دست چند بز کوهی را مشاهده کردیم که با دیدن ما پا به فرار گذاشتند . منطقه بمو که کوههای زرقان هم قسمتی از آن است از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیات‌وحش،بعد از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت است هرچند چندان شناخته شده نیست.(در زیستگاه طبیعی بمو می توان ، قوچ ، میش، بز ، پازن، آهو، کفتار ، گرگ ، گربه وحشی ، خرس قهوه‌ای ، گراز، پلنگ ، روباه ، خرگوش و خارپشت را یافت. از پرندگان کبک ، تیهو، کرکس، انواع چکاوک، هما، شاهین، دال و عقاب طلایی در آن به سر می‌برند.(از خزندگان سوسمار، مار غیرسمی و افعی کوهی دارد. شمار پلنگ‌های این منطقه در سال ۹۲ شش قلاده برآورد شده‌ است.)
هوا ابری و در برخی مناطق نم نم باران می بارید و چون در خط راس بودیم در بیشتر مسیر باد شدیدی می وزید. سرانجام ساعت ۱۷و ۱۵ دقیقه به چشمه او بز رسیدیم.
“بز” به معنی زنبور می باشد و گویا در قدیم اطراف چشمه پر از زنبور بوده است.
پس از صرف ناهار در کنار چشمه ، حدود ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه به سمت ون به راه افتادیم .در ساعت ۱۸ سوار ون شدیم و ساعت ۱۹و ۳۰ دقیقه به میدان معلم شیراز رسیدیم.
تقسیم وظایف :
آقایان :فرقانی(سرپرست برنامه و تصویر بردار)-رضایی(امدادگر آقایان)-قاسمیان(راهنمای محلی
خانم ها: باقری(امداد گر بانوان) – سخندان(ناظر بر حفظ محیط زیست)- شعبانی(گزارش نویس)